Byggahus.se
Har köpt fritidshus och planerar nu för ett avlopp, typ minireningsverk , för det ligger nära känsligt vattendrag. Vi har tittat på ett som heter Baga Easy . Skulle vilja höra lite erfarenheter från någon som använder denna lösning. Enligt försäljaren ska det fungera bra trots att man inte utnyttjar det kontinuerligt.

Har ni vattentoalett? Inga traditionella reningsverk som jag har sett klarar sig utan fekalier, där av min fråga. :)

Vi installerade ettt Baga Easy förra året och än så länge fungerar det bra, det växer som f-n där bädden ligger . Vi hade slamsugaren här igår och det var en kompakt massa som låg i botten på tanken så flockningsmedlet verkar ju fungera. Försök att vara med när slamsugaren tömmer tanken för han som tömde våran var nogrann att han fick med "allt", även i botten medans han berättade att hans kollega gillade de nya reningsverken då det bara var att suga ut det flytande och sen struntade han i massan för då var han ju tvungen att gegga i botten med slangen.....

Leta reda på ett verk som är CE märkt
så att du inte behöver byta ut det nu när EU:s nya regler skall börja gälla!

Absolut ! Reningsverket bör vara CE märkt.

Tillverkarna har i flera års tid haft tid att få detta gjort. Nästa vår tror jag man inte mera få sälja annat än CE märkta reningsverk, de som ännu inte är CE märkta är det antagligen något skumt med.

I Finland har vi åtminstone ett reningsverk (WEHOPUTS) som påstår sig vara marknadsledare men som INTE åtminstone ännu är CE märkt ! Jag har hört av deras konkkurenter på mässor att de sett att Wehoputs var helt synligt inne på CE tester i Finland åtminstone redan 2006, men tydligen inte ännu ens lyckats klara reningskraven !

Frågan är om tusentals hushåll som valt ett inte CE märkt reningsverk plötsligt har ett reningsverk som inte klarar kraven - Ja vad måste de då göra och vem står för kostnaden ?

Tommyboy skrev:
Vi installerade ettt Baga Easy förra året och än så länge fungerar det bra, det växer som f-n där bädden ligger . Vi hade slamsugaren här igår och det var en kompakt massa som låg i botten på tanken så flockningsmedlet verkar ju fungera. Försök att vara med när slamsugaren tömmer tanken för han som tömde våran var nogrann att han fick med "allt", även i botten medans han berättade att hans kollega gillade de nya reningsverken då det bara var att suga ut det flytande och sen struntade han i massan för då var han ju tvungen att gegga i botten med slangen.....
Berätta lite mer om Baga Easy. Positvt, negativt, pris, lukt etc.
Funkar det verkligen att ha det stående över vintern för att sedan köra igång på våren. Andra verk har problem med just detta.

Utan att vara någon expert så hade jag nog övervägt en vanlig septitank.Skall du inte använda avloppet året runt så kan det vara en lösning. Även om man har minireningsverk så måste man ju ändå tömma för slam.sen skall det var serviceavtal och dyrare i inköp. Mer som kan krångla också. Räkna på vad det kostar att tömma en jämfört med att hålla på med allt som tillkommer ett reningsverk.

Talgoxen skrev:
Absolut ! Reningsverket bör vara CE märkt.

Tillverkarna har i flera års tid haft tid att få detta gjort. Nästa vår tror jag man inte mera få sälja annat än CE märkta reningsverk, de som ännu inte är CE märkta är det antagligen något skumt med.

I Finland har vi åtminstone ett reningsverk (WEHOPUTS) som påstår sig vara marknadsledare men som INTE åtminstone ännu är CE märkt ! Jag har hört av deras konkkurenter på mässor att de sett att Wehoputs var helt synligt inne på CE tester i Finland åtminstone redan 2006, men tydligen inte ännu ens lyckats klara reningskraven !

Frågan är om tusentals hushåll som valt ett inte CE märkt reningsverk plötsligt har ett reningsverk som inte klarar kraven - Ja vad måste de då göra och vem står för kostnaden ?
Nu måste jag bara fråga om du säljer åt UPO eller Iisi??

Redigerat:
Säljer inget reningsverk och har inte nåt att göra med något reningsverks business överhuvudtaget. Likaså har ingen av mina släktingar nåt med sådan business att göra. Jag är totalt neutral.

Försöker bara få fram fakta och diskutera kring det.

Vilket reningsverk säljer du då ? - wehoputs ?

Vårat luktar lite om man stoppar näsan i närheten men då är våran avluftning inte inkopplad än därav lukten, tänk på att få med flockningsmedlet direkt i priset då detta kostar ca 500plus svindyr miljöfrakt.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.