Hej!

Satte på vattnet i nya köket igår och allt gick fint. Men jag upptäckte en liten läcka i avloppet under bänkskåpen. I övergången från röret med Ø50 till en förstoring med excentrisk anslutning så rinner tydligen lite vatten bakåt och igenom packningen. Packningen i förstoringen verkar sliten och torr.
Hur åtgärdar man detta? Har tyvärr ev ingen möjlighet att byta förstoringen med dess ingående packning då det hör till "stammen i huset". Tänker mig en packning runt Ø50-röret eller ngt liknande. Förslag? Ngt man kan "kladda" på? Silikon?

ps.. passar även på att fråga vilket rör som är hårdast/styvast: mjukglödgat eller halvhårt när det gäller vattenledningsrör förkromade?

Tack på förhand! (Ny på avlopp men använder dem dagligen...)

--------------------------------------------------------------------------------

Fixa en ny packning eller försök att täta det med silicon.

Menar du en packning som jag trär runt mitt Ø-rör eller att jag limmar en ny i min förstoring?

Hittar jag ingen annan lösning blire silicon för hela slanten. Svårt att montera ner bara nästa gång...

OK, då är det tätningsringen som är kass.

Antar att jag har 2 alternativ. Antingen så byter jag förminskningen och får en ny med hel tätningsring eller så siliconar jag hela rasket.

Tätningsringen kan du köpa separat. Valet är ditt. ;)

Vore fint om man kunde byta tätningsringen då det är svårt att komma åt förminskningen. Tror den tillhör stammen i huset. Sitter sådana ringar lösa eller limmar man fast dem?
Vart köper man sådana i Borås :)

De sitter lösa och finns i närmsta VVS-butik. För ni har väl inte bara klädesbutiker där? :confused: :D

Ibland kan man undra...
Men nyinflyttad och har inte fått koll på allt ännu.

Tack för hjälpen! Ger det ngn dag att hitta en ring. Får köra med en trasa runt skarven så länge.

Immobil har rätt, det är standard grejjer, nästan så att det finns på järn hyllan på ICA (nästan alltså... :) )

Köpte några packningar till Ø50 rör. Fanns många olika typer. Fick både fasa röret och kleta på lite glid för att få in röret så nu är det supertätt. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.