Byggahus.se
Ledsen att ta upp ämnet igen i en ny tråd, men jag skulle vilja ha lite hjälp att reda ut var det ev kan vara ett stopp eller problem.

Så här ser vårt hus ut:
Avlopp.jpg

Ett två våningshus med hel källare på betongplatta. Huset är från 50-talet och det är väl gjutjärnsrören till avloppen också vad det ser ut, dessa leder ut till det Kommunala nätet i gatan. Därmed sagt att det är dags att byta hela stammen, men jag skulle gärna vänta till vår/sommar med detta, om det ens behövs.  :-/

Vi har bara bott här ett halvår så vi har ingen aning om hur avlopp osv har skötts av tidigare ägare (dessutom ett dödsbo så det är svårt att forska).

Symptom:
När man spolar toaletten i källaren så går det bra 1-2 gånger sedan stiger vattnet i stolen.
Vid dusch/spolning i toalett på övervåningen så gurglar/bubblar det i toaletten i källaren och ibland även i golvbrunn i källaren. Detta händer inte alltid men ganska ofta.
Vid tömning av diskvatten i köket på BV så rinner det från ena hon upp i den andra, precis som om det var stopp i avloppet, sedan rinner det ur sakta tills båda är tömda. Om man bara spolar vatten så stiger det inte i hon.
Det har aldrig stigit upp ur brunnarna i källaren.  :-X

En kort historik som jag vet om;
I vintras (05/06) så bytte Kommunen hela den avloppsstam som går ute i gatan.
Vi kände han som grävde och de gjorde en extra koll på avloppen från vårt ut mot gatan hus eftersom de visste att vi skulle flytta in där och den sades vara i väldigt bra skick för att vara från 50-talet. I Augusti i år påbörjades asfalteringen.
Två veckor efter detta så började det gurgla i avloppen.

I samband med detta så hade vi haft gäster som bodde hos oss några dagar så det var 3 gånger fler än vanligt som använda huset.
Vi trodde att något barn hade spolat ned något i toaletten i källaren, men med tiden så verkar det vara något annat. Eller så hade rören i marken utanför huset skakats ur läge vid asfalteringen av gatan, men då borde det väl svämma över i golvbrunnarna också?

Eftersom vi inte bott så länge så har jag heller ingen koll på vad de två brunnarna på tomten används till. Är de del av avloppsystemet på väg ut till stammen i gatan? Är endast för regnvattnet eller är de också anslutna till vårt avlopp från huset?
Hur brukar detta fungera?
Tittar man ner i dem så finns det mycket skit i botten men rör mynningar ovanför skiten, åtminstone i den ena...
Avluftningen ovan tak vet jag inte hur/om den fungerar. Den finns dock utdragen.

Jag har lite gissningar vad som kan vara fel, utifrån några andra trådar i forumet, men vore ändå tacksam för några förslag till att börja med...
Rensluckorna får jag inte upp just nu. Muttrarna lossnar utan problem, men locket med packning sitter som berg. Så jag vet inte hur det ser ut inuti rören just nu.

Kanske läge att ta hit rörmockare, men tänkte bara få lite ledtrådar själv först. Om inte annat för att spara tid och pengar på en ev rörmockare.  ;)


 
Ett förtydligande av bilden;
de blå rören med de två rensluckorna ligger samtliga i/under huset.
På ritningen ser det ut som om en av rensluckorna ligger i tomten, men så är icke fallet.
Den rensluckan ligger ca 1 m från ytterväggen i källargolvet.
Den första brunnen ligger ca 1 m utanför väggen och den andra brunnen ligger ytterligare 1.5-2 m bort mot gatan.
 
Låter som det börjar korka igen nånstans. Jag hade börjat med att försöka öppna rensluckorna i första hand för att se hur det ser ut. Lossa muttrarna, och bänd loss dem försiktigt med kofot. Men räkna med att packningarna går åt skogen så du får täta med nåt annat sen.

Kolla så du inte har några träd i närheten av avloppet på utsidan. Det kan ju växa in rötter i röret om det är gammalt.
Är det mycket igenkorkat fast inga rötter, så kanske det kan vara läge för att högtrycksspola
 
Håller med Lordi kolla rensluckorna och se hur det ser ut. Har haft liknande problem köpte mig en högtryckstvätt med rensslang och har nu spolat alla rör i källaren med den så allt fungerar nu som det skall. Hade dock så att vattnet steg i golvbrunnen i tvättstugan. Men nu fungerar det.

Så spola kan nog vara receptet sen beror det ju på var stoppet är ;)
 
Jag ska försöka få tag på en avdragare så man kan tvinga upp luckan.
Hålet runt luckorna är så trångt att man omöjligt får in en kofot, än mindre bända loss plattan.

Det låter dock som om det rinner ganska bra förbi luckan i den ståendes stammen åtminstone...

 
-> rockles

Jag har en högtryckssputa och har även varit inne på att köpa en rensslang till den.
Är det någon som har erfarenhet av Kärschers 7.5m slang?

Jag vill bara först få klart att det inte kan vara stopp i rören i trädgården, då man annars bara trycker ner skiten mot stoppet och det blir mer stopp.
Men det verkar inte som om problemet ligger där då det inte rinner upp i golvbrunnarna, som ju ligger lägre än nivån som blir i WC-stolen.

Är det någon som kan svara på de två brunnarna utanför huset?
De är ungefär 25-30 cm i diameter.

Om jag kör med rensslang ut mot gatan, kommer jag hamna i brunnarna eller går de med en egen gren mot mitt avlopp eller kanske till och med ut i gatan?

Spolar man i WC:n i källaren så gurglar det rejält i handfatet bredvid.
 
Kärschers slang köpte jag till min när vi hade problem, den hjälpte dock inte då stoppet satt för långt ut, men den funkar så att vattnet sprutar ut bakåt och jobbar på så sätt igenom ett ev stopp genom att spruta skiten bakåt.

Angående brunnarna så har vi oxå två stycken en är dagvatten och en är avlopp, om du spolar i toaletten samtidigt som du kollar i brunnarna så borde framgå vilken som är avlopp om det nu är någon av dem.

Ett alternativ kan ju vara att spola rent med en vanlig trädgårdsslang


/M
 
Var iväg och köpte en rensfjäder med vev igår kväll, efter att köksavloppet börjat ge upp helt.... >:(

Körde den fram och tillbaka tre gånger så långt det gick, borde varit ner till rensluckan i den ståendes stammen.
Fick loss stoppet därifrån utan större jobb så nu får man akta sig så inte fingrarna sugs med ner i avloppet. Så bra har det aldrig fungerat!

Dock löste inte detta mitt första problem, gurglar precis lika mycket där nere.  :(

Tänkte ikväll köra uppifrån badrummet och neråt. Fjädern räcker ner till köksgrenen så sedan borde det ju vara fritt ovanför den översta rensluckan.

Får se om det hjälper något, annars blir det, det tyngre artilleriet; högtryck.
Ska väl ändå köpa en högtrycksslang de kostar ju inte så mycket. Kan vara bra i rent ( ::)) förebyggande syfte att köra igenom avloppen en gång per år kanske.


Min teori (baserat på vad jag läst av andra här) är att luftningen inte fungerar ordentligt.
För att den inte ska fungera så borde det ju vara stopp ovanför de ställen det gurglar på, vattnet som spolas ned trycker undan luften, men den kommer inte upp till luftningöppningen på taket utan hittar istället ut en enklare väg via vattenlåsen lite överallt.
DOCK... borde inte luften komma ut till rören i gatan istället? Eller ska luften ut i brunnarna utanför huset? Då måste väl mynningarna ligga i luften, ovan botten i brunnen?

Finns det fler som kan förtydliga hur brunnarna borde fungera?
Har frågat de närmsta grannarna, men de är också relativt nya så jag har inte fått någon bra info där heller....


-> mikkat

I samband med stoppet tidigare så tittade jag ner i brunnarna ute, och både var relativt torra (var i september). Borde de vara det efter att 2-3 personer har duschat och diskat efter frukost och lunch?

Om vårt avlopp går ned i brunnarna så borde det väl lukta avlopp om dem?
De ligger precis vid entrén och det har aldrig luktat något om dem...
 
Luftningen på taket är till för att släppa IN luft, inte UT.
När du tex spolar på en toalett så blir det som en "vattenkula" som åker i våg i avloppet, finns det ingen luftning så blir det ett undertryck bakom "kulan" som kan suga bort vattnet ur (andra ) vattenlås så att avloppslukten kan komma in i huset.

En annan slang som funkar bra är 3401049 http://www.buyit.se/nima/visaProduk...m=3401049&medMoms=True&produktID=1666 från http://www.nimaab.se/, 20 m lång.

Men dessvärre har jag inget förslag om var stoppet kan vara.
Du skulle ha fått lös luckan så att du kan komma åt med rensfjädern nerifrån.
 
Vi har ett liknande problem (pga rötter i avlopp) på vårt fritidshus, det som händer är att det samlas vatten i röret som går ut (i vårt fall ca 15m tille en brunn). Röret är så grovt att det får plats typ 1000 liter i röret, så problemet brukar inte bli akut förrän man varit där ett tag..

Det som verkar hända där att avloppet behöver ha luft även framåt, så när röret blir så fullt att luften framför spolvatten från toaletten inte kommer framåt så blir det trögt.

Vi fick spolat i somras. då konstaterades rötter i avloppet, få se om det blir omgrävning framåt våren.

vad gäller de där tillbehören till högtryckstvätten, så har jag provat och det fungerade inte för oss.

På din beskrivning så skulla det inte förvåna mig om det trots allt har hänt något vid arbetena i gatan. Kan ha blivit en sättning eller liknande.
 
-> Spikers_corner

Ahh, ett klargörande på luftningen. Tack.

Följdfråga... vart tar luften vägen framför "kulan"?

När vattnet stiger i WC:n i källaren så bubblar det ibland till i den och nivån sjunker. Det måste väl ändå innebära att det finns något stopp på väg från den upp till luftningen? Om det var helt fritt så borde väl övertrycket i rören smita ut på taket?

Jag har inga problem med vatten som försvinner ur låsen någonstans.

Din slang verkar också bra, åtminstone längre  ;)  Kopplar man den direkt på kranen eller?
 
hempularen skrev:
Det som verkar hända där att avloppet behöver ha luft även framåt, så när röret blir  så fullt att luften framför spolvatten från toaletten inte kommer framåt så blir det trögt.

På din beskrivning så skulla det inte förvåna mig om det trots allt har hänt något vid arbetena i gatan. Kan ha blivit en sättning eller liknande.
Ja, precis. Vart ska luften ta vägen?


Om det har hänt något i marken i samband med arbetena, vems ansvar är detta?
Rören på min tomt är ju mitt ansvar, men skadorna har ju uppstått pga arbeten i dess direkta närhet.
Det borde väl vara kommunen som ska ta kostnaden då de har beställt arbetet?
 
T
Vill tipsa hur jag gjorde på ett stopp som var för jävligt.

Vi fick tokstopp-jag körde först med soda-sen med rensband och slutligen högtryck på 160bar, stopphelvetet var kvar. Då öppnade jag rensluckan på denna stam i källaren och sen rensluckan i garaget innan avloppet lämnade huset, därefter körde jag ner ett dragband för el tills det kom fram vid andra luckan, sen skarvade jag på en mindre nylontamp (för båtar) och dog denna tills den kom fram i andra luckan.

Sen band vi på en kätting och slutligen ett par små knutar av denna båttamp på själva kättingen och drog fram och tillbaka ett par ggr, stoppet var en kaka av gammal spackel som en hantverkare orsakat och som låg i bottenplattan i husets horisontella del av avloppstammen-vilket är det jäkligaste man kan råka ut för (hantverkaren hade spolat ner utan att spola rejält efter sig). Nu rinner det helt obehindrat och är helt ok.
Vi tog till denna lösning då stammen är från 30-talet och därför kan gå sönder vid för mycket mekanisk påverkan, kätting-tricket är ganska humant samtidigt som det river loss skiten, högtryck på 400 bar som firmor kör med kan punktera avloppet om det är gammalt gjutjärn.

Lycka till.
 
Slangen sätter man på högtryckstvätten istället för den vanliga slangen. (en liten nackdel)
Kärchers och Kews slangar sätter man i handtaget på h-tvätten.(en liten fördel)


(Jag är ju ingen expert på det här men det här är min teori)
Normalt sett så försvinner luften ut i avloppsystemet och kan läcka ut via spolbrunnar etc. Dessutom torde nog "kulan" tappa sin kulform rätt snart så att luft kan smita tillbaka. Kan luften inte ta sig ut i avloppssystemet har man nog antingen stopp, eller bakfall. Och ingendera är speciellt bra.

Att jag påstår att luftningen inte egentligen är till för att skall släppa ut luft beror på att man i en del nyare hus sätter luftningen på vinden med en backventil som skall hindra att avloppsluften läcker ut där.
Men om luftningen sitter på taket och kan släppa både ut och in luft så är ju det bra.
 
Jag har uppfattat det så att det skall vara "fritt" luftmässigt både framåt och bakåt i röret. Så om man har vatten stående i röret kommer inte luften förbi och ut i avloppsledningarna i gatan.

Det avluftningsrör man själv har är till för att suga in luft bakom "kulan" med spolvatten. Därav att man kan ha en backventil upp på vinden istället för att dra ut röret på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.