Jag har köpt lite fel grejjer och funderar hur jag billigast kan fixa problemet. Jag har köpt "svensk standard" väggkopplingar som ska sitta i wirsbo väggdosa i ena ändan (R15 hane) och i blandaren i andra ändan (M26x1,5 hona) och så har jag köpt en "finsk standard" blandare som har 3/4" (R20) hona till anslutning. Jag vill alltså koppla ihop M26x1,5 hona med R20 hona.

-Vet någon om det finns en övergångs nippel i dessa dimensioner och i såfall vem som säljer dom?
-Alternativet är att köpa nya vägg kopplingar med R15 hane i ena ändan och R20 hane i andra, finns det, vem säljer? Allra helst vill jag ha med inbyggd kulventil så man kan stänga vid blandarbyte.

:)

(Jag har inte några problem med CC måtten, jag fäster väggdosorna med CC150 vilket även blandaren har)

@ Immobil
Perfekt, precis vad jag är ute efter, nästan i alla fall. Men finns det inte en sån utan sidoförskjutning? I värsta fall får jag köpa en sådan adapter men det skulle vara trevligare med en rak.

Ja tror inte det finns. Men monterar du den bara lodrätt, då syns den knappt när muttrarna är åtdragna.

Jag köpte adaptern.
Jag har även luskat ut att Uponor har en anslutning som är R15 hane i ena ändan och 3/4" hane i andra ändan med avstängning. Men då åker jag på en extra kostnad om ca 500kr.. Men det kanske hjälper någon annan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.