Det är precis så jag menar , men kanske inte lyckats skriva ;-)

TN-Funkis skrev:
Sen band vi på en kätting och slutligen ett par små knutar av denna båttamp på själva kättingen och drog fram och tillbaka ett par ggr
Det låter faktiskt som ett riktigt rivigt alternativ. Det var ett bra tips, ska ha det i bakhuvudet.

spikers_corner skrev:
Dessutom torde nog "kulan" tappa sin kulform rätt snart så att luft kan smita tillbaka.  Kan luften inte ta sig ut i avloppssystemet har man nog antingen stopp, eller bakfall. Och ingendera är speciellt bra.

Att jag påstår att luftningen inte egentligen är till för att skall släppa ut luft beror på att man i en del nyare hus sätter luftningen på vinden med en backventil som skall hindra att avloppsluften läcker ut där.
Men om luftningen sitter på taket och kan släppa både ut och in luft så  är ju det bra.
Min luftning är ett rör som sticker upp och avslutas med ett uppochnedvänt U för att inte få in skit i röret. Helt utan backventiler och sånt.

hempularen skrev:
Jag har uppfattat det så att det skall vara "fritt" luftmässigt både framåt och bakåt i röret. Så om man har vatten stående i röret kommer inte luften förbi och ut i avloppsledningarna i gatan.

Det avluftningsrör man själv har är till för att suga in luft bakom "kulan" med spolvatten. Därav att man kan ha en backventil upp på vinden istället för att dra ut röret på taket.
Ja, det borde väl, om det inte är stopp, finns möjlighet för luften att komma framåt ut ur huset också? Eftersom vattnet ska gå den vägen, så borde väl luften kunna smita samma väg?

Tack för alla svar!

Kan säga att jag i går kväll körde rensspiralen från badrummet på övervåningen.
Det märktes inga större stop utan det gick rätt smärtfritt att göra rent. Dock var det en hel del kraftiga krökar på vägen där det var svårt att gå vidare.

Ur det avloppet blåser det, så luftningen till ÖV fungerar alldeles utmärkt. Det enda avloppet hittills som inte haft ett vattenlås i golvet också.

Nu ska det vara någorlunda rent ner till rensluckan, återstår bara att komma in i de dj-a luckorna  >:(

Körde även från handfatet i källaren, där var det skitigt men inte direkt i närheten av ett stopp.

Tyvärr märks ingen större skillnad i källaren; vid spolning stiger det för att sedan sjunka undan, efter tre spolningar så sjunker det knappt undan alls... Det blåste däremot ur avloppet för handfatet när man spolade så då fungerar det den lilla biten... :-?

Återkommer igen till brunnarna ute i marken. Är det rimligt att avloppet går via en sådan? Eftersom det är kommunalt avlopp, borde det inte gå rakt ut dit istället?
Om det inte går rakt ut så borde väl skiten från toaletten landa i botten på brunnen istället för att gå ut i gatan?

Är det någon som har erfarenhet av avloppsbrunnar?

Har inte hunnit undersöka dessa så noggrannt ännu, när man kommer hem så är det redan kolmörkt ute så det blir inte av helt enkelt. Ska se om jag hinner titta mer i helgen.

Ang brunnarna så har jag likadant själv. Den ena brunnen är för dagvatten från hängrännorna.

Den andra brunnen är en sk "kaffekokare" som killarna på kommunen kallar det för. Detta är en separator för allt slam och papper mm. Detta hamnar i brunnen och när nivån stiger så rinner vattnet utan slam vidare ut till gatans stam.
Detta gör att man med jämna mellanrum måste tömma brunnen med hjälp av slamsugningsbil.

Detta system byggdes tydligen på 50-60 talen då stammarna inte hade kapacitet för att ta emot allt slam.

Nu för tiden i samband med att man byter avlopp så kopplar man förbi brunnen och drar avloppet rakt ut till stammen.

Hoppas du fick lite klarhet nere i underjorden.

Min erfarenhet av rensbrunnar är att luktar det skit så är det avlopp . Luktar det inte skit så är det inte avlopp.
Normalt sett så skall det inte stå vatten i en rensbrunn (enligt min erfarenhet), gör det det så är något galet. Man skall i alla fall se var rören går in och ut ur brunnen.
(Brunnen "nedströms" där jag bor brukar ibland vara full upp till locket, då är det dax att ringa kommunen. I bland kommer de i förebyggande syfte: brunnen är ökänd. Den blev uppgrävd i år igen, och flyttad)

Det är mycket möjligt att i alla fall en av dina brunnar är för avloppet. Men det ser du då du öppnar tror jag. En kan vara för dränering och/eller dagvatten

Appropå rensluckan inne: är det en metallucka? då kanske det går punkta fast en (flera) stadig bult i locket så du får något att dra i. Om du har tillgång till svets (tänk på ev brandrisk med svetsloppor).

Jag håller tummarna för dig :-)

Gripen skrev:
Ang brunnarna så har jag likadant själv. Den ena brunnen är för dagvatten från hängrännorna.

Den andra brunnen är en sk "kaffekokare" som killarna på kommunen kallar det för. ---
Tackar, lysande framställning. Äntligen ett bra klargörande.

spikers_corner skrev:
Min erfarenhet av rensbrunnar är att luktar det skit så är det avlopp . Luktar det inte skit så är det inte avlopp.
----
Det är mycket möjligt att i alla fall en av dina brunnar är för avloppet. Men det ser du då du öppnar tror jag. En kan vara för dränering och/eller dagvatten

Appropå rensluckan inne: är det en metallucka? då kanske det går punkta fast en (flera) stadig bult i locket så du får något att dra i. Om du har tillgång till svets (tänk på ev brandrisk med svetsloppor).

Jag håller tummarna för dig :-)
Tack, jag lever på hoppet...

Om en av dem är "Kaffekokare" så borde det väl som sagt lukta? Det konstiga var att när jag kollade i dem tidigare i år så var de i princip torra...

"En kan vara för dränering och/eller dagvatten"
Glömde nämna att huset är omdränerat för 6-8 år sedan, kan en av brunnarna höra dit?

Skulle kunna vara så att en är för dräneringen och en för dagvattnet? Återstår mitt avlopp som då rimligtvis borde gå direkt ut...
...nej, tror inte det då de kåkar jag sett närmare på på gatan har två brunnar och på i stort sett samma ställen...
Den ena av mina ser dock aningen nyare ut (kan bero på att den ligger i buskarna och inte har gåtts på i 50 år) men det kan vara så att den bytts i samband med dräneringen.
Då blir det som spikers_corner sa; en för dränering/dagvatten och en för avlopp...

Ska se om jag kan få tag på någon på Kommunen som vet något. De borde väl ha koll på hur deras system fungerar och hur husen är anslutna dit?

Luckan är en gjutjärns-lucka så teoretiskt vore det möjligt med en fast svetsad bult. Röret ligger i skorstensstocken så det är bara tegel runt det (plus damm och spindlar...). Har dock ingen svets tillhands.
Är fortfarande inne på en avdragare, men de flesta har tre ben och det skulle inte fungera. Biltema har en med två ben, dock har jag ingen sån butik i närheten och då skulle jag köpa på postorder, och... det blir genast så krångligt för en grej för 60 kr.
Inte säkert heller att deras version får plats...  :-X

T
Om rensluckan i skorstensstocken (den med 4 muttrar) sitter fast trots att muttrarna är borttagna kan du prova att spruta på WW-40 eller 5-56 runt i springan, vänta ett tag, sen hälla ner kokhett vatten i avloppet blandat med lite diskmedel närmast denna lucka. Sen trycker man en träbit alt grov skruvmejsel mot själva locket och slår försiktigt med hammare från sidan mot locket i olika vinklar. Ditt lock har beckat igen och då köket verkar vara närmast är det gammalt matfett som "suger fast" din lucka. Detta får du bort genom att hälla kokhett vatten i omgångar rätt ner från närmaste punkt (typ från köket) som löser upp fettklumpen, och fettklumpar brukar ge just dessa problem med gurgel och svaj i vattnet.

Har fått låna en avdragare av en kompis, men som jag trodde var den för klumpig för att komma åt.

--->TN-Funkis

Ett bra tips, hade 5-56 till muttrarna men ska fortsätta runt hela skarven med den också. Det är dock inte lätt att komma åt, hålet är som ett A5-papper och luckan är inte mycket mindre.
Ska försöka hälla från diskho-avloppet i köket ner i röret, måste hitta en bra tratt bara för det är lite bökigt att stå med vattenkokaren och hälla under diskbänken.

Följetongen fortsätter...

Projektet har stått still sedan sist, men jag mailade vår VA-leverantör i måndags med frågor om bla brunnarna och lite annat.

I går onsdag fick jag ett brev från dem med en komplett ritning på hur samtliga VA-rör i hela huset är dragna, inklusive dagvatten, avlopp, serviceledning och varm-/kallvatten. Precis var i tomten rören går och vilken dimension samtliga små grenar och stammar hade.
Dessutom ett utförligt brev som beskrev det hela.

All heder åt Sollentuna Energi som skötte det exemplariskt !!!!  :D

Dock stämde det inte riktigt med varm- och kallvatten då detta har dragits om sedan huset byggdes.

Ett tips till övriga som har funderingar på hur det egentligen är draget i huset. Kolla med er VA-leverantör. Är det anslutet till Kommunalt vatten och avlopp så ska kommunen (eller den de anlitar) ha uppgifter på hur anslutningarna är gjorda.

Ska kolla i den brunn som nu bekräftades som "kaffekokaren" om det har stoppat till där.

Deras tips var dock att byta ut samtliga rör i marken till modernare eftersom brunnarna inte behövs längre då de bytte rören i gatan.

Detta får vi återkomma till lite senare när vi får råd...

Ni lägger ner mycket tid på snack. Rensa avloppet från alla rensrör du kan hitta samt även från avluftningen på taket. Ta en firma med kunskap och resurser. Alltså spolning och rensning. Så kommer det att funka hur bra som helst.
Fil.rör.mok C.Källström

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.