Hej,

Har anlitat en VVS-firma som saltar sina fakturor något jävulskt. Inget nytt under solen men i detta fallet är det 100-200% mer än vad jag kan se på sajter som rinkaby, maniarmatur etc. Det gäller genomgående för press. rör, raka kopparrör, blandarfästen etc etc Exempel:

FMM vattenutkastare vill dom ha 1800:- för. Hittat samma för 500:-.
Raka 22 kopparrör vill dom ha 155:-/m. Rinkaby vill ha 76:-/m
15 MA blandarfäste vill dom ha 1115:- för. Rinkaby vill ha 300:- för samma.

Jag skall gå en match i veckan med dom och undrar vad jag kan göra? Vart kan man vända sig? Vad biter? Finns det några riktpriser man kan utgå ifrån? Hur ser VVS:arnas normala marginaler ut på material?

På förhand tack!

- Måns

Är jobbet redan gjort eller är det på en offert du fått priserna?
Är det redan utfört så är du nog ganska körd, annars kan du väl alltid säga att 'si och så köper jag själv'. Men med lite otur vill dom såklart inte göra jobbet då.

Det samma gäller för de flesta branscher, som elektriker gjorde jag förr oftast den största förtjänsten på materialet (svartjobb, köpa genom firman), men sedan hela äntligen hemma marknaden exploderat går de flesta numera och köper sitt material själv, ofta blir det billigare än vad jag har i inköpspris från grossist.

Jag skulle först provat att ge honom en chans att korrigera. Risken är om du blir förbannad att han tjurar till och kräver omedelbar betalning.

Råkade själv ut för samma sak och frågade om han möjligtvis hade sett i fel listor eftersom jag själv kunde hitta vissa grejor på internet till en fjärdedel av det han begärde. Jag bad honom kontrollera och det hela slutade med en halverad räkning.

grosisten han en kattalog med rekomenderade priser ut till kund, denna gubba har slagit på extremt mycke, man bortde nästa skruva loss skiten och lämna tillbaka det åt han, vilket svin

Brottsbalken kap 9:

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

... och konsumentköplagen:

35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Som andra säger, ge han en chans till att "fixa" till sina priser. Jag antar att du får leva med en hel del över internet priserna ändå men inte så mycket som han slagit på. Ifall det inte går är det väl bara att gå den gamla vanliga vägen. Skriftligt bestrida fakturan. Ifall han märker att du tänker ta strid tror jag nog att han helst vill ha pengarna nu iställer för att han måste gå till civilrättegång för att få dem. Du kan ju hinta med att du gärna betalar samma dag, bara fakturan är något som ni kan enas om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.