Hej

Jag har lagt märke till att min pump för vattnet (har egen brunn) startar mycket ofta. C:a var 15:e minut om man inte tar ut något vatten. På nivåröret på hydroforen kan man se att nivån sjunker. När jag stänger kranen mellan hydrofor och pump så slutar nivån att sjunka och när jag öppnar den igen så hör jag hur vatten trycks in i pumpen.

Någonting är trasigt, och jag misstänker att det är backventilen i brunnen som har satt igen. Hur löser man detta? Jag tog av locket på brunnen för att se om man kunde komma åt den men där stod 2 decimeter vatten på ett betonglock och sen går två slangar genom betongen ner i den borrade brunnen.

Eller är detta ett helvete att hålla på med så man ska ta hit en röris och sätta en backventil på den del av slangen som är ovan jord och på så sätt hålla kvar vattnet med det vacum som då borde skapas?

du måste dra upp båda slangarna ur jorden och byta bottenventilen längst ner... känns tveksamt att du får ordning på det annars....

Hej!

Har du provat att backspola Ejektorn ?
De brukar funka bra och man slipper ta upp alltihop.

Nej det har jag inte, hur gör jag det? Ta lös slangarna och spola med tryck från grannen?

Roary skrev:
Nej det har jag inte, hur gör jag det? Ta lös slangarna och spola med tryck från grannen?
Kan du de så är de ju ett plus. annars så.

När jag gjorde detta sist hade jag en 25L dunk och en Jetpump.
tog loss slangarna från ejektorpumpen och fyllde dom med vatten om de behövdes..
tryckte sedan vattnet åt fel håll och skiftade slangarna och körde åt rätt håll igen. Efter några gången hade ev skit lossat och tantens pump och ejektor fungerade igen. de finns säkert fler sett att göra detta på innan man släpar upp slangar o bröte.

Sätt en backventil mellan hydrofor och pump om du inte vill laga felet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.