10 610 läst ·
2 svar
11k läst
2 svar
Kan pemslang frysa sönder?
Hej
I mitt torp så har jag en värmeslinga i inkommande vatten, jag tror att det kallas pemslang, en sån där stel svart plasthistoria.
Jag undrar är om det räcker att sätta på slingan när vi kommer dit för att på så sätt tina upp isen som blivit i slangen (slingan går inifrån huset ända ner i brunnen)
eller finns det risk för att slangen fryser sönder.
Förra vintern hade jag på slingan hela tiden men det blir så vääldigt dyrt. Inne i huset har jag frostvakt där pump & beredare står.
Det bör tilläggas att slangen bara ligger en halv meter ner i jorden då det är berg i vägen.
Tacksam för svar
Mvh SO
I mitt torp så har jag en värmeslinga i inkommande vatten, jag tror att det kallas pemslang, en sån där stel svart plasthistoria.
Jag undrar är om det räcker att sätta på slingan när vi kommer dit för att på så sätt tina upp isen som blivit i slangen (slingan går inifrån huset ända ner i brunnen)
eller finns det risk för att slangen fryser sönder.
Förra vintern hade jag på slingan hela tiden men det blir så vääldigt dyrt. Inne i huset har jag frostvakt där pump & beredare står.
Det bör tilläggas att slangen bara ligger en halv meter ner i jorden då det är berg i vägen.
Tacksam för svar
Mvh SO
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara