Byggahus.se
Hej!

Jag är på gång att köpa en 1½-plansvilla byggd i början på 1900-talet. Detta är mitt första husköp så jag är tämligen grön när det gäller det mesta..... Vid besiktningen påpekade besiktninsmannen att alla rör (vattenburen värme) bör bytas ut pga ålder. Det kan vara samma sak med avloppsstammarna, men detta är inte besiktigat ännu.

Har någon nån ungefärlig uppfattning på vad ett sådant här ingrepp kan kosta? Det finns ca 10 radiatorer i huset. Vad händer med golv och väggar vid ett sådant ingrepp? Måste man slita upp allt?

Vore mycket tacksam för svar!

Priser kan variera väldigt men ca 5000 sek / radiator inkl rördragning, avlopp ca 1000 kr / metern ink. delar, klammor .
Läcker inga rör och värmen fungerar så behövs det inte bytas med en gång likaså avloppet.

mvh

Redigerat:
Hej, tack för svar! Det droppar lite från ett termostatvred på ett av radiatorerna, annars verkar det vara i sin ordning. Jag ska installera luft/vatten-pump, så det kanske är god idé att göra allt detta i samma veva.

Hlsn

Det är inte alls säkert att värmeledningsrören verkligen måste bytas.
De slits inte, korroderar sällan. Kan ev bli småläckor vid ngn skarv, men det är billigt att få lagat.
Besiktningsmannens uttalande låter som en typisk friskrivning för att slippa efterverkningar. Det han påtalat kan han inte bli ansvarig för...
Termostater är också billiga att byta.

Värmerören är vanligtvis helt intakta eftersom det är syrefritt vatten i kombination med rejäl godstjocklek. Någon smärre läcka vid gamla ventiler får man räkna med efter 50-60 år. Att byta hela systemet kostar en slant, även om man gör det själv. Om man tycker att utanpåliggande rör är OK är ingreppet inte så stort. De urtappade gamla rören kan sitta kvar där de är inbyggda.

Gjutjärnsrören till avloppet, som ofta är inbyggda i bjälklag, är en betydligt större risk efter så många år. Vissa rör kan gå att bryta av med bara händerna och det är ju inte så bra .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.