2 211 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Rörkopplings expert sökes!
Hej,
Är det någon som kan förklara eller vet någon bra länk?
Jag har ett 22 mm rör där det ska kopplas ett T.För att sedan åt ett håll gå vidare
med ett 15 mm rör och åt ett håll koppla på en avluftnings ventil som är storlek
3/4 utvändig.
Vilka delar behöver jag?
Är det någon som kan förklara eller vet någon bra länk?
Jag har ett 22 mm rör där det ska kopplas ett T.För att sedan åt ett håll gå vidare
med ett 15 mm rör och åt ett håll koppla på en avluftnings ventil som är storlek
3/4 utvändig.
Vilka delar behöver jag?
enklaste och säkraste sättet att få rätt saker är att traska ner till din lokala rörläggare, så får du vad du behöver. det blir lite dyrare än att köpa hos CO eller på rinkaby rör, men du får rätt saker och i och med att det inte är så många saker du skall ha så är det inget att snacka om...
Hej Jenzza,
har du sett någon sådan T-koppling någonstans?
Har själv tittat på Rinkabyrör,Jula,CO,Biltema,Bauhaus men inte hittat något...
En annan fråga:En vanlig övergångskoppling ,är det meningen att man kan skruva
på ett rör direkt på en sådan?
har du sett någon sådan T-koppling någonstans?
Har själv tittat på Rinkabyrör,Jula,CO,Biltema,Bauhaus men inte hittat något...
En annan fråga:En vanlig övergångskoppling ,är det meningen att man kan skruva
på ett rör direkt på en sådan?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Hallå,
Varför inte köra ett vanligt klämrörs-T 22x22x15 (tex RSK 1943554) och sätta en 15 mm avluftningsplugg (RSK 1945972) på 15-sidan?
Det är nog den smidigaste lösningen om du inte vill/kan använda presskopplingar.
En annan variant är Rinkabys 3697 där din avluftningsplugg passar.
/Anders
Varför inte köra ett vanligt klämrörs-T 22x22x15 (tex RSK 1943554) och sätta en 15 mm avluftningsplugg (RSK 1945972) på 15-sidan?
Det är nog den smidigaste lösningen om du inte vill/kan använda presskopplingar.
En annan variant är Rinkabys 3697 där din avluftningsplugg passar.
/Anders
Hej Anders,
det är så att jag ska montera ett par solfångare och där var det redan med en avlufningsventil med 3/4 utv gänga.
Rinkabys 3697 skulle funka men 3/4 sidan skulle vara på anslutnig 2 (om du förstår vad jag
menar).Där kunde man sätta en muff så hade man fått en inv.gänga.Men som den ser ut nu
funkar den inte lika bra.......
Man kanske ska använda ett 22x22x22 T och sätta en rörstump på ansl 2 för att sedan på
något sätt med nippel och muff gå över till 3/4 .Men det verkar vara kaka på kaka tycker jag!
Det måste finnas något bättre sett......
det är så att jag ska montera ett par solfångare och där var det redan med en avlufningsventil med 3/4 utv gänga.
Rinkabys 3697 skulle funka men 3/4 sidan skulle vara på anslutnig 2 (om du förstår vad jag
menar).Där kunde man sätta en muff så hade man fått en inv.gänga.Men som den ser ut nu
funkar den inte lika bra.......
Man kanske ska använda ett 22x22x22 T och sätta en rörstump på ansl 2 för att sedan på
något sätt med nippel och muff gå över till 3/4 .Men det verkar vara kaka på kaka tycker jag!
Det måste finnas något bättre sett......
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Hmmm, jag kanske inte hänger med helt på hur du vill ha det. Är det alltså snarare ett Y än ett T du önskar från 22-röret?
Behöver du alltså T-koppling 22x15xR20 invändig?
Ett alternativ är givetvis att kasta/spara den medföljande luftnippeln och köra en mer passande.
/Anders
Behöver du alltså T-koppling 22x15xR20 invändig?
Ett alternativ är givetvis att kasta/spara den medföljande luftnippeln och köra en mer passande.
/Anders
Nej,ett T funkar bra men det ska anslutas ett 22 rör i ena ändan(röret som finns på solfångaren) ett 15 i andra ändan (som går till ack-tanken).Samt luft-ventilen på 3:e
anslutnigen.(den som pekar rakt upp, om man vänder bokstaven T upp och ner).
Hoppas du förstår min förklaring. Om man vill vara rolig,kan man säga att det börjar bli RÖRigt ;-)
Men man kan som du säger använda en anna luftnippel.......
anslutnigen.(den som pekar rakt upp, om man vänder bokstaven T upp och ner).
Hoppas du förstår min förklaring. Om man vill vara rolig,kan man säga att det börjar bli RÖRigt ;-)
Men man kan som du säger använda en anna luftnippel.......
Du får köpa flera olika delar. Dels ett t-rör sen antigen bussningar, D-nipplar eller rörnippel inv/utv. Alternativet är att göra en lödkoppling, där finns tex 7656 på rinkaby en sån+t-rörsförminskning och du är hemma.
burnvill my man !!
som jag har stirrat på Rinkabys sidor men inte sett den här !!!
Det där är nog den bästa lösningen.
Du kanske kan svara på en annan fråga?
På en övergångsnippel typ rinkabys 2745 kan man koppla på ett rör med en klämring/mutter direkt?
som jag har stirrat på Rinkabys sidor men inte sett den här !!!
Det där är nog den bästa lösningen.
Du kanske kan svara på en annan fråga?
På en övergångsnippel typ rinkabys 2745 kan man koppla på ett rör med en klämring/mutter direkt?
Ja ibland så ser man inte skogen för alla trädSpax skrev:
När det gäller övergångsnippeln så kan jag säga att jag vet att klämringsmuttern passar på R15 sidan men jag kan inte garantera att klämringen passar inuti kopplingen.
Har tittat närmare på en övergångsnippel och jag tror att den tyvär inte går att använda. Den har ingen fasning som klämringen vilar emot.
Det jag ska använda det här till är att jag ska gå från 3/4 utv till ett 15 mm rör samt
3/4 inv till 15 mm rör.Det jag har tittat på nu är Rinkabys 3604 och 3580. Men vad
är vad när dom skriver 15x20R ? Vet du burnvill eller någon annan?
Det jag ska använda det här till är att jag ska gå från 3/4 utv till ett 15 mm rör samt
3/4 inv till 15 mm rör.Det jag har tittat på nu är Rinkabys 3604 och 3580. Men vad
är vad när dom skriver 15x20R ? Vet du burnvill eller någon annan?
Klicka här för att svara