hejsan
är ny här på forumet och även husägande ska flytta in i vårat första hus nu i aug jippe:)
det första som var tänkt att göra e och koppla in det komunalla vattnet och avloppet som finns vid tomt gränsen ca 100m från huset
hade tänkt och göra det mesta själv med hjälp av vänner har läst en del här på forumet och fått lite kött på benen men har lite funderingar och frågor.

har kommit underfull att man ska har orange markavlopps rör och pemslang och ska läggas frostfrit ca120 men ska man lägga något matrial (grus/sand/makadam/singel) under avloppsrören och vatten röret innan man lägger ner dom i marken lr kan man lägga det rakt ner i jorden?

sen när man ska koppla in avloppet på det befintliga ska man koppla los det röret som går till septitanken och koppla på sig på det? måste väl vara det smidigaste lr dra nytt rör ända in i huset?

ska man har någon rensbrun på vägen mellan huset och tomtgränsen?

mvh martin

• va.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
först å främst ska du ha lov av komunen att ansluta, annars kan de bli ett H-vete om något går snett osv, för de andra så kan du lägga avloppet på vad som helst, betong,jord,grus sand osv..tänk bara på djupet minst 1200 eller djupare, vanliga pvc rör funkar också utmärkt, samma kvalite om inte bättre än markavloppsrören.

Min kommun rekommenderade rörgravsgrus runt rören. Det är grus som är 1-8 mm i diameter. Och det kallas väl så just för att man begraver rör i det. :D

100 m säger du. Lycka till.

Skriver bara ang avlopp. Vatten in är inte min grej

Ärligt talat så hade jag nog i ditt ställe funderat på att anlita en firma. Det är en mkt lång sträcka och utrymme för misstag är inte stora när det gäller så långt. Det är inte ens säkert att du kan lägga ett självfallssystem. Du har en bergknalle på tomten. Kan du gräva tillräckligt djupt för att lägga ett sådant. Du kan kanske måste pumpa det genom ett tryckrörssystem.

Tillstånd från kommun krävs.

Hur djupt ligger kommunens ledning. Du säger att ledningen skall gå 120 cm under mark. Var räknar du då. Är det 120 vid hus så blir det cirka 220 efter 100 m. Räknat med ett fall på 10 promille per meter. Detta är minimum enligt mitt tycke när det gäller 110 mm rör.

Vad gäller markavloppsrör så finns både pp och pvc. Enda skilnaden i princip är att pp inte har riktigt samma styvhet som pvc. Bägge är oranga. Det finns även andra typer av plaströr men dessa används för trycksystem.

Vad gäller fyllning runt rör så finns det regler för detta med.

Uponor har en bra hemsida där man kan få info.

Att bygga avlopp är en konst och det är inte som många tror bara slänga ner lite rör i marken.

Jag skall avslöja en liten hemlighet. De regler och normer som finns när det gäller avlopp och hur de skall läggas är inte gjorda för att jävlas med folk. De har faktiskt en mening. Ett avlopp som byggs efter dessa skulle jag vilja säga blir inga problem för dess användare.

Redigerat:
nu är det inkopplat och klart fick rent vatten i dag jippe

H
rudak skrev:
nu är det inkopplat och klart fick rent vatten i dag jippe
Räcker det med 1,20 m för att vattenledningen ska ligga frostfritt? Beror naturligtvis på var man bor.
Eller behövde du lägga någon markisolerning?

holmertz skrev:
Räcker det med 1,20 m för att vattenledningen ska ligga frostfritt? Beror naturligtvis på var man bor.
Eller behövde du lägga någon markisolerning?

1.2 meter räcker gott och väl så länge det inte är i någon yta som man plogar och kör på eller "packar" på annat vis. Man bör även se upp om man har ledningar förlagda genom hagar. Hästar och andra tunga djur är duktiga på att "trampa ner" tjälen i marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.