Vi köpte kåken för ett år sen och vid besiktningen anmärktes det på viss, men ej farlig påväxt av svartmögel på delar av rotet på 3:e vinden. Nu kröp jag upp dit för att kolla om problemet är gammalt eller fortfarande sprider sig, och jag såg då att det kommer stora mängder fukt (kondensat) ur avloppsluftningssvampen, se bilden. Svampen är ditsatt i samband med takbyte för nån 15 år sen, innan har nog luftningen gått ut genom taket.
Frågan är: Kan jag dra ut avloppsluftninghen genom väggen istället och bara ha ett öppet rör ut? Får man ha det så? jag vill absolut dra ut avloppsluftningen efter dessa kondensproblem, och jag vill helst (absolut) slippa ta hål i taket.
Frågan är: Kan jag dra ut avloppsluftninghen genom väggen istället och bara ha ett öppet rör ut? Får man ha det så? jag vill absolut dra ut avloppsluftningen efter dessa kondensproblem, och jag vill helst (absolut) slippa ta hål i taket.
Nej, jag har förstås plåttak, därav min ovilja att ta hål i taket.
Jag funderar vidare, det här med avloppssvamp på 3:e vinden är väl ganska vanligt, undrar om det är speciella förhållanden som gör att det fäller ut kondens i just den här kåken...? Jag lurar ocksåpå att gå ner från 110 mm till 75 mm om jag ska ut genom väggen, kan det bli för liten area för luftningen? (Personligen tror jag dock inte det, i pappas hus saknas luftning helt, det kluckar lite i diskhon, men annars funkar det bra).
Jag funderar vidare, det här med avloppssvamp på 3:e vinden är väl ganska vanligt, undrar om det är speciella förhållanden som gör att det fäller ut kondens i just den här kåken...? Jag lurar ocksåpå att gå ner från 110 mm till 75 mm om jag ska ut genom väggen, kan det bli för liten area för luftningen? (Personligen tror jag dock inte det, i pappas hus saknas luftning helt, det kluckar lite i diskhon, men annars funkar det bra).
Jag håller på och meckar med ett gammalt hus, med 200m+ lägenhet på öp, ca 15 meter avloppstam, och röris har bedyrat för mig att 75mm avluftning räcker,
En kortare bit, vid tak eller väggenomföring kan du gå ner ett snäpp till,
Mina föräldrars hus, från -63 har ett böjt stålrör genom taket, ca 25mm invändigt som avluftning..
Annars kanske det går att ta ut det närmare nock, så blir det inte så mycket plåtjobb...
I en angränsande lokal har vi en liten pulverkstad, där har vi "svampen " på bottenplan i pannrummet..
En kortare bit, vid tak eller väggenomföring kan du gå ner ett snäpp till,
Mina föräldrars hus, från -63 har ett böjt stålrör genom taket, ca 25mm invändigt som avluftning..
Annars kanske det går att ta ut det närmare nock, så blir det inte så mycket plåtjobb...
I en angränsande lokal har vi en liten pulverkstad, där har vi "svampen " på bottenplan i pannrummet..
Redigerat:
Nåväl, igår drog jag ut avloppsluftningen genom sidoväggen, under taknocken. I ändan satte jag en plugg som jag borrat en massa hål i, för att få ett galler. Jag får se om det här funkar, den enda risken jag kan tänka mig är att jag får in avloppslukten i sovrummet genom fönstret som sitter under luftningen, men i så fall får jag dra om röret upp genom plåttaket till sommaren.
svampen skall släppa in luft i avloppet men inte ut i det fria. Om fuktskador berodde på otätt "svamp" så var det ju bara att byta den till en som fungerar som den skall göra. Man testar funktionen genom att spola i någon toa och lyssna vid svampen om luften släps in i stammen. Skulle den vara otätt och släpa ut luften så skulle det ju lukta pyton på vinden men det har du inte känt eller?
Det kan också vara att det kondenserar fukt på det kalla plaströret under svampen. Kondensen rinner ner och fuktar spån som sen i sin tur avger fukt och fuktar brädor ovanpå. Isolera röret under svampen för att undvika detta i framtiden.
Viktigast av allt !!! Kolla om den gråa rörets genomföring är tättat så ingen varm och fuktig inneluft kan ta sej till vinden den vägen.
Av din bild skulle jag faktiskt gissa att det kommer luft från undervåningen längst stammen men på utsidan av röret. Gräv i det fuktiga spånet och kolla ! Är det så så hjälper inte att du dragit om avluftningen.
Att dra om avluftningen skulle faktiskt vara det sista jag skulle göra
gaia
Det kan också vara att det kondenserar fukt på det kalla plaströret under svampen. Kondensen rinner ner och fuktar spån som sen i sin tur avger fukt och fuktar brädor ovanpå. Isolera röret under svampen för att undvika detta i framtiden.
Viktigast av allt !!! Kolla om den gråa rörets genomföring är tättat så ingen varm och fuktig inneluft kan ta sej till vinden den vägen.
Av din bild skulle jag faktiskt gissa att det kommer luft från undervåningen längst stammen men på utsidan av röret. Gräv i det fuktiga spånet och kolla ! Är det så så hjälper inte att du dragit om avluftningen.
Att dra om avluftningen skulle faktiskt vara det sista jag skulle göra
gaia
Jo, visst var svampen otät, men jag vill nog helst ha ut luftningen ändå, då det verkar som om min kallvind ligger på gränsen till fuktutfällning även utan tillstott från avloppsfukten. Jag har satt upp en luftfuktighetsmätare där uppe nu, den visar omkring 80% RF.
Att fukten skulle komma från luftläckage just vid röret finner jag mindre troligt, då kåken är byggd -48, så det finns inga diffussinsspärrar någonstans. Vidare borde då det vara större problem vid den otäta vindsluckan, men där är det bara fint under rotet...
Att fukten skulle komma från luftläckage just vid röret finner jag mindre troligt, då kåken är byggd -48, så det finns inga diffussinsspärrar någonstans. Vidare borde då det vara större problem vid den otäta vindsluckan, men där är det bara fint under rotet...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Faktisk så borde "svampen" minska fukten då luft sugs in i avloppet och ger en liten liten luftomsättning.
Protte
Protte
Klicka här för att svara