Hej,
vi har egen borrad brunn. Toppkvalitet på vattnet i alla tester, men ibland när vattnet får stå kvar i något kärl som exempelvis badkaret så fälls det ut något rödbrunt (se bild). Vattnet smakar jättegott, är som sagt mer än tjänligt i tester, och luktar inget konstigt. Så frågan är vad det kan va?
Vi har jättemycket vatten och innan vi fick dit borrtoppen stod det vatten ända upp till foderrörets kant. Kan det vara rost från det? Det kanske är något från berget? Vi funderar på att skaffa vattenfilter "Stora Björn" för att bli av med eventuella partiklar. Kan det hjälpa och vad skall man isåfall ha för filter: bomull eller tvättbart nylon?
En annan fråga. Alldeles i början efter inflytt läckte det lite vatten från golvvärmefördelaren, Det ärjade en del vid kopplingarna, är det nåt man bör åtgärda? Själva läckan är åtgärdad men jag vet ingenting om hur ärjad mässing/koppar beter sig.
vi har egen borrad brunn. Toppkvalitet på vattnet i alla tester, men ibland när vattnet får stå kvar i något kärl som exempelvis badkaret så fälls det ut något rödbrunt (se bild). Vattnet smakar jättegott, är som sagt mer än tjänligt i tester, och luktar inget konstigt. Så frågan är vad det kan va?
Vi har jättemycket vatten och innan vi fick dit borrtoppen stod det vatten ända upp till foderrörets kant. Kan det vara rost från det? Det kanske är något från berget? Vi funderar på att skaffa vattenfilter "Stora Björn" för att bli av med eventuella partiklar. Kan det hjälpa och vad skall man isåfall ha för filter: bomull eller tvättbart nylon?
En annan fråga. Alldeles i början efter inflytt läckte det lite vatten från golvvärmefördelaren, Det ärjade en del vid kopplingarna, är det nåt man bör åtgärda? Själva läckan är åtgärdad men jag vet ingenting om hur ärjad mässing/koppar beter sig.
Redigerat:
Det är ett riktigt labb via miljö o hälsa, den här utfällningen syntes efter att vatten stått i två dagar i ett badkar, syns aldrig annars. Ser mycket ut på bilden kanske men det är det egentligen inte, verkar ha sökt sig till tvålrester. Detta resultat går inte att frammana t ex i en fylld ren PET-flaska som får stå i flera dagar
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Kan egentligen väldigt lite om detta, men en kompis har egen brunn och hans nya köksblandare korroderade sönder, påverkades av vattnet på bara ett år. Han fick kalla fötter för det var samma brunnsvatten i golvvärmesystemet och han var rädd at det skulle förkorta livslängden på värme pumpen och bergvärmen. Slutsatsen blev att han anslöt sig till kommunalt vatten.
Så mitt råd är att kolla verkligen upp detta, det kan få allvarliga följder om du har otur.
Så mitt råd är att kolla verkligen upp detta, det kan få allvarliga följder om du har otur.
Är det inte lite järn ellr mangan. Vad har du för värde på Fe på vattenprovet? Om det är Fe eller Mn så är det inget farligt och det är mycket vanligt vid bergbrunnar. Det fäller inte i en petflaska heller då det behöver syre för att fälla.
Pedda p
Då skulle jag tror att det är Fe som ger avlagringarna. Ett nylonfilter kommer inte att hjälpa som du säger. Om ni inte upplever något problem så tycker jag inte ni ska göra något överhuvudtaget. Men om det missfärgar i tex toalettstolen eller ger färg på kläder är det såklart inte så roligt. Men det tycker jag inte 0,14mg/l bör göra. Fritt ur minnet tror jag gränsvärdet för komunalt vatten ut till kund ligger på 0,10mg/l, för egen brunn så är gränsvärdet lite högre, så ni ligger ju inte dåligt till. Men om ni upplever det irriterande med avlagrningar så måste mi nog skaffa ett filter. Det är oftast sandfilter med luftining innan för att få järnet att fälla. Filtrena är oftast driftsäkra och väldigt underhållsfria så det är den initiala kostnaden som är tråkig men sedan räcker ett filter hur länge som helst men med sandbyte kanske en gång per år eller mer sällan ändå. Filterna har oftast elventiler som styrs från en liten dator så att det backspolar sig själv med jämna mellanrum, därav klarar sig sanden länge
Då skulle jag tror att det är Fe som ger avlagringarna. Ett nylonfilter kommer inte att hjälpa som du säger. Om ni inte upplever något problem så tycker jag inte ni ska göra något överhuvudtaget. Men om det missfärgar i tex toalettstolen eller ger färg på kläder är det såklart inte så roligt. Men det tycker jag inte 0,14mg/l bör göra. Fritt ur minnet tror jag gränsvärdet för komunalt vatten ut till kund ligger på 0,10mg/l, för egen brunn så är gränsvärdet lite högre, så ni ligger ju inte dåligt till. Men om ni upplever det irriterande med avlagrningar så måste mi nog skaffa ett filter. Det är oftast sandfilter med luftining innan för att få järnet att fälla. Filtrena är oftast driftsäkra och väldigt underhållsfria så det är den initiala kostnaden som är tråkig men sedan räcker ett filter hur länge som helst men med sandbyte kanske en gång per år eller mer sällan ändå. Filterna har oftast elventiler som styrs från en liten dator så att det backspolar sig själv med jämna mellanrum, därav klarar sig sanden länge
Tack för svar!
Okej, det låter ju bra då. Vi har inga obehag alls av detta, det var först nu efter att ha glömt vatten kvar i badkaret i över två dygn som detta fenomen visade sig. Inga avlagringar/färg i handfat, toa, på tvätt eller någon annanstans, och busgott vatten som sagt
Okej, det låter ju bra då. Vi har inga obehag alls av detta, det var först nu efter att ha glömt vatten kvar i badkaret i över två dygn som detta fenomen visade sig. Inga avlagringar/färg i handfat, toa, på tvätt eller någon annanstans, och busgott vatten som sagt
du kan isolera röret så blir det ingen kondens. Kondensen kan ju droppa från röret och orsaka gröna fläckar på andra saker. Har själv fått det på klinkergolvPedda_P skrev:
gaia
Pedda_p
Med 99,9999% är det Fe som ger dina avlagringar och då du inte har problem i övrigt ser jag ingen anledning till åtgärder. Med dina beskrivningar och bilden så finns det inget som tyder på inläckage av ytvatten utan det är järnet som fäller när det har kontakt med syre under en längre tid. Skulle det vara partiklar från ytvatten skulle det på ett par timmar lägga sig i botten av en pet-flaska som du testat.
Så fira en God Jul med erat vatten och frun (sambon) slipper järntabletter vid tilfällen andra tingster är i behov av det ;-)
Med 99,9999% är det Fe som ger dina avlagringar och då du inte har problem i övrigt ser jag ingen anledning till åtgärder. Med dina beskrivningar och bilden så finns det inget som tyder på inläckage av ytvatten utan det är järnet som fäller när det har kontakt med syre under en längre tid. Skulle det vara partiklar från ytvatten skulle det på ett par timmar lägga sig i botten av en pet-flaska som du testat.
Så fira en God Jul med erat vatten och frun (sambon) slipper järntabletter vid tilfällen andra tingster är i behov av det ;-)
Klicka här för att svara
