Hej!

Min Cylinda-torktumlare har slutat producera värme under torkprogramen. Symbolen för låg temp. lyser utan att det går att släcka den (antar att det är cylindas sätt att tala om vad jag sedan har mätt upp på kretskortet TD33A/44A) Inga felkoder lämnas i displayen.

Testpunkt ST6-1 mätt mot ST6-2 ger 5VDC vilket enligt
'Kopplingsschema TD22A/TD44A, TDC33/44, TD30/40'
skall betyda THERMISTOR DISCONNECTED.

Är det någon som fått detta fel och har en lösning på det?
Är det någon sensor som kan rengöras t.ex?
Har thermistorkomponenten rent av skakat loss?
Kontakten på kretskortet går vidare med två grå sensorsladdar till de nedre regionerna i torktumlaren. Har plockat isär en del av maskinen men denna del är svår att nå. Hade hoppats finna någon utbytbar komponent...

Tacksam för svar!

mvh Daniel

• cylinda_krets0001 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En termistor är ett motstånd som varierar sin resistans med temperaturen.

Det är sällan själva termistorn går sönder däremot brukar glapp i kontaktpunkterna vara vanligare. Kolla upp detta även om det är bökigt. Rätt troligt är att det i slutet på kabeln sitter en metallcylinder och innan detta en kontakt. Har du tur sitter glappet i denna kontakt eller anslutningarna till denna "cylinder".

Jag hade viss framgång under em. idag. Tyvärr löste det inte problemet - avsaknad av värme. Efter mer grävande hittade jag termistorn. Den ser som v-g påpekar ut som en liten stav. Jag gjorde rent den och mätte på den. Den visar sig ha en resistans på 70kOhm vid rumstemperatur och resistansen minskar när jag värmer den i handen.
Mätningarna gjorde jag vid kretskortet varför inga brott eller glapp verkar finnas.
Vid stanby/körning visar nu testpunkterna ca 4 Vdc. Detta tyder på att spänningsdelningen på något vis fungerar.
Ingen värme ännu dock :(
Är det någon som har koll på vad en normal spänning skall vara?
Det skumma är att låg temperatur => hög resistans => hög spänning på Testpunkt => mer värmeproduktion

Det låter inte som om tillståndet Thermistor disconnected (5Vdc av 5 möjliga) skulle leda till något annat än en himla massa värme.

Lutar kanske åt att värmemackapären är trasig. Någon som vet hur man testar den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.