Vi håller på och bygger hus, just nu färdigställs det inuti. Huskroppen ligger bredvid två andra hus (på rad), varje tomt är ca 40-45 m bred och marken lutar ca nån meter (vår uppskattning) från det översta huset ner till vårt hus. Marken fortsätter att luta ytterligare kanske 30-50 cm efter vårt hus längs en sträcka om typ 50 m (obebyggt och gräsbevuxet). Granne nr 2, vars hus alltså ligger mellan hus nr 1 och vårt, har höjt upp vägen (och sin tomt framtill) ca 80 cm , så det är ett visst fall ner mot vår tomt, både från deras tomt och i själva vägen.

Bakom huset ligger en allmäning (skog) och framför huset en grusväg och sedan fält. Allmänt är marken i omgivningen platt och grundvattnet högt.

Framför vårt hus och framför grusvägen ligger vår upphöjda infiltrationsanläggning, grannarna delar en liknande, fast mindre (kortare) på samma plats bakom grusvägen men den ligger en bit från vår.

Mellan grusvägen och vårt hus (på vår tomt) har vi en stenkista för dagvatten. Alla andra grannar i området är anslutna till en dagvattenledning som leds ut i havet. Vi har försökt att få ansluta till denna, men åtminstone vid det tillfället var det omöjligt. Finns vissa små chanser till att man kanske skulle lyckas med det nu.

På sistone har det regnat rätt mycket och det står vatten både på vår tomt och på andra sidan grusvägen. Även vägen är rätt blöt och hålig. Marken på vår tomt är mycket mjuk, men bara framför huset där jorden är upptrampad. Baktill (tomten sluttar kanske 50-80 cm framåt, grannens uppskattning, jag tycker inte det lutar alls, men det är mkt möjligt att han har rätt) växer tjockt gräs och där finns inga vattenproblem.

Nu till våra problem

Grannarna har kontaktat oss och menar följande:

1. Vi måste höja vägen och vår tomt för att få bort vattnet (vägen blir förstörd utanför vårt hus annars). Det blir hålor som det står vatten i. När jag påpekade att såna hålor har jag sett på många grusvägar, så menar de på att det finns inga sådana hålor högre upp längs vägen, utanför deras hus. Vi trodde vi att det skulle räcka att plantera "törstig" växter och gräs framtill på tomten för att få bukt med problemet.

2. Vår stenkista fungerar inte/inte tillräckligt bra och situationen kommer att bli ännu värre när det kommer stuprännor på huset och även det vattnet kommer att ledas till stenkistan.

3. När man bygger ett hus, trycker vikten från huset upp grundvattennivån. Det här tyckte jag var jättekonstigt, frågade vår byggledare som efter att ha pratat med den som anlade stenkistan + infiltrationen lät meddela att det var omöjligt.

4. Infiltrationsanläggningen har 3 lock, ett litet grönt plastlock ovanpå "jordhögen", ett större grönt plastlock "på marken" och ett lock i betong "på marken". Det större plastlocket har legat av ett tag (vet ej varför, grannarnas uppgift, vi bor inte på platsen) och de påpekade att vattnet där står jättehögt, dvs. de menade att hela anläggningen är full med vatten och därför kommer den nog inte att funka. "För vart ska avloppsvattnet ta vägen?" När vi kollade stod vattnet till marknivå. Byggledaren lät meddela att anläggaren tycker att man ska avvakta tills det är dags att köra igång anläggningen och att det kommer att funka ändå. Byggledaren föreslog även att man kanske kunde provköra anläggningen före inflyttning.

Nån som har några kommentarer på detta? Sliter vårt hår i våra försök att ta reda på vem som har rätt! För nån har uppenbarligen fel ...:confused:

Redigerat:
Cyphera skrev:
Grannarna har kontaktat oss och menar följande:

3. När man bygger ett hus, trycker vikten från huset upp grundvattennivån. Det här tyckte jag var jättekonstigt, frågade vår byggledare som efter att ha pratat med den som anlade stenkistan + infiltrationen lät meddela att det var omöjligt.

:

Que?

Inte för att jag varken är Ingenjör eller Kirurg, men vafan? Tror dom på tomten också?

Utan att direkt veta hur det ser ut, så låter det som om det skulle behövas dikas längs vägen. Tala med väghållaren.

"3. När man bygger ett hus, trycker vikten från huset upp grundvattennivån. Det här tyckte jag var jättekonstigt, frågade vår byggledare som efter att ha pratat med den som anlade stenkistan + infiltrationen lät meddela att det var omöjligt."

Även vår KA har nu sagt att grannarna har fel i den här frågan.

mycke_nu: Det här är på landet. Är det bara att gräva ett dike och leda ut det till närmsta dike?

Jag har också tänkt på ett dike och nämnt det för grannarna, men jag fick aldrig några riktiga svar. Antar att de kanske inte är intresserade av den lösningen eftersom de redan leder bort sitt vatten i en ledning (som mynnar långt ifrån området).

Det är nog inte bara att gräva, någon äger ju marken, och man gör ett intrång.

Däremot kan inte andra markägare stoppa markavattningsföretag. En jordbrukare har tex rätt att leda bort vatten från sina mark via andras marker.

Vad som gäller exakt i ditt fall vet jag inte, men tala med väghållaren till att börja med. Det kan vara en vägsamfällighet eller kommunen. Om vatten skadar vägen ligger det ju i väghållarens intresse att bli av med det samma.

Det är våra tre hus som "står" för vägen. Den ligger på mark som tillhör en bonde som tidigare ägde samtliga tre tomter (och marken runt omkring). Vi har servitut på avloppsanläggningarna, men vet inte om det även gäller vägen. Så det är väl honom man får prata med om ett dike. Men tror alla att det behövs? Vår KA menar på att när vi har grovplanerat tomten och höjt vägen en bit så kommer problemen sannolikt att försvinna. Vid värsta skyfallen kanske det kommer att bli nån liten pöl nånstans, men inget som det är värt att åtgärda.

Rent allmänt var hans rekommendation att vänta "tills allt är klart". Just nu är marken uppriven och utan vegetation och det bidrar till problemet.

Hittills verkar det väl som att det är grannarna som inte är tillräckligt insatta och att de oroar sig i onödan (främst för vägen då), men det är svårt att avgöra ...

Vad menar dom är problemet då? Hålor i vägen? Vad jag vet så är det väl så på grusvägar. Vill man inte ha hålor, då asfalterar man. Och hursomhelst, är det ditt fel att bonnen sålt tre tomter utan att ha fixat en ordentlig dränering?

Nej, precis som sagts ovan; Vänta och se tills ni är klara. Grannar har en förmåga att haka upp sig på minsta problem.

Problemet är att det står så mkt vatten framför vårt hus och på andra sidan vägen. Fast jag tycker väl personligen inte att det är överdrivet mkt ... men vad vet jag?

Men det är ju ett faktum förstås att deras tomter och "deras" del av vägen inte har något vatten stående. Men vi hoppas som sagt på att allt kommer att lösa sig med tiden, förhoppningsvis har grannarna skrämt upp oss helt i onödan ...

Nån som har något tips på växter som gillar att stå fuktigt? =)

Snabbväxande träd, typ pilar och popplar är rätt duktiga på att suga i sig vatten.

Det var märkliga påståenden som de har kommit med. Men du har allt att vinna på att försöka få dem på din sida (du ska ju bo där sen). Hur har de kontaktat dig? Telefon eller i ett barkst formulerat klagobrev? Ring och prata med dem! De har ju dessutom bott där ett tag och vet säkert mer om de lokala förhållandena är byggaren. En av dem hade ju höjt sin del av vägen.

När jag läser deras klagomål igen kan jag tycka att de verkar omtänksamma, de verkar främst oroade för saker som skulle drabba dig mest. Ta t.ex. nr2 stenkistan, hur kan de veta det? Om det är så att de har sett att byggarna slarvat med den är det ju bra att du får vetskap om det.
Om du dessutom har det vanliga upplägget med en KA som anlitas av entreprenören så kommer svaret alltid att bli "det ordnar sig sen". Nästa vinter när huset är betalat och klart och ni har översvämmning på tomten så är byggfirman långt borta...

Ps. Försök få tag i ganska stora exemplar av träden, små skott kan ta tio år innan de dricker så mycket att du märker någon skillnad.

Diskutera med bonden som sålde marken. Har du lite tur så kommer han med traktorgrävaren och fixar diket. Han har ju eget intresse av att hålla sina egna marker dränerade.

Dublin: Ja, grannarna är jättetrevliga. De ringde och påtalade problemen, så vi är inte på något vis osams. Vi ska höras i slutet av veckan igen, helst vill de nog att vi gör upp planer för att koppla på på oss på ledningen och leda av vattnet, men som det ser ut nu så avvaktar vi nog med det (och dessutom har vi ju blivit nekade tidigare).

Kommentarerna om stenkistan baserar de på att det står vatten lite här och var och att det är mjukt framför vårt hus vid vägen. Runt huset ser det torrt och fint ut dock (6 m till vägen). Vad jag har förstått är den firman som har gjort både stenkistan och avloppsanläggningen ett välkänt företag med gott rykte, vår KA har haft fler hus som de har hjälpt till med och har bara hört bra om dem. Grannarna har heller inte antytt att de har sett att något har gått fel till, bara att den inte kan funka eftersom det är blött i marken.

Vi har själva valt vår KA. Anläggningen är redan betald. Eftersom den ju godkändes av kommunen så förutsatte vi att allt var i sin ordning.

Kanske är det så att eftersom alla andra hus här ute är anslutna till den här ledningen, så är folket här inte vana vid andra lösningar?

Jag kan i alla fall med säkerhet säga att inte grundvattnet stiger för att man bygger ett tungt hus.
Har inte vägen något dike eller en överbyggnad som är högre en markytan bredvid? Att grundvattnet orsakat hål i vägen tror jag inte, men tjälskador kan ju uppstå. Grusvägar får nästan jämt hål i sig, framförallt om inte grundarbetet gjorts rikigt.

Om stenkistan ligger under gvy så kommer det ju att bli problem att bli av med vattnet, går det att göra en avskärande dränering ovanför så skulle du slippa alla bekymmer med stenkista samt eventuellt fuktproblem i grunden på huset. Dessutom skulle ju vägen nedanför få en rejält sänkt gvy och då kan ni ju se om hålen försvinner vilket jag inte tror

Angående vattnet som står i hålorna på vägen så måste det vara regnvatten och det kan ligga kvar länge innan det dunstar bort. Vägen är gjort i ett sådant tätt material att det inte infiltrerar ner. Skulle det mot all förmodan vara grundvattenytan som stod så högt så skulle hela vägen vara en stor lervällning. Du kan ju bara provgräva bredvid vägen med en spade ett par decimeter och om inte hålet fylls med vatten ganska omgående så är det inte grundvatten som kan stå i vägen heller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.