4 184 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Akut problem, pumpar inte upp nått vatten
Hej!
För nästan en vecka sedan när det var ner mot -16grader på natten frös vattnet för mig, har gjort det förut då det varit riktigt kallt. Hydrofor och pump står inne i ett gammalt pannrum som inte längre används, har en frostvakt som ska förhindra att det inte fryser men den natten när det var som kallast hade den lagt av. Hursom, morgonen därpå kom det inte längre något vatten inne i huset och inte heller inne i pannrummet i den kranen som finns där, bytte ut frostvakten mot en byggfläkt som jag lät gå på max. Efter nån dag kunde jag tappa vatten inne i pannrummet och pumpen gick igång efter en stund och stannade när jag slutat tappa vatten, fortfarande inget vatten inne i huset dock. Gick ut idag till pannrummet och då gick pumpen för fullt, provade att stänga av den och tappa vatten i pannrummet och det gick. Har dock inte kommit något vatten inne sedan det frös. Vattnet slutade rinna i kranen i pannrummet så jag satte på pumpen igen och den gick igång för fullt men kom inget vatten i kranen. Tappade ur allt vatten ur hydroforen och öppnade och tittade in och konstaterade att pumpen inte pumpade upp nått vatten. Min fråga är nu vad detta troligast kan bero på..? Ingående ledning är mycket mer skyddad och har aldrig frusit förut. Hade ca +25grader i pannrummet när jag kom ut idag, ute är det ca +4 grader. Brunnen har inte frusit. Kan pumpen ha gett upp även fast den går? Den är troligen från 1970 så är väl kanske inte så konstigt? Någon annan orsak som jag inte tänker på..?
Ytterst tacksam för tips! Mvh Mikael
För nästan en vecka sedan när det var ner mot -16grader på natten frös vattnet för mig, har gjort det förut då det varit riktigt kallt. Hydrofor och pump står inne i ett gammalt pannrum som inte längre används, har en frostvakt som ska förhindra att det inte fryser men den natten när det var som kallast hade den lagt av. Hursom, morgonen därpå kom det inte längre något vatten inne i huset och inte heller inne i pannrummet i den kranen som finns där, bytte ut frostvakten mot en byggfläkt som jag lät gå på max. Efter nån dag kunde jag tappa vatten inne i pannrummet och pumpen gick igång efter en stund och stannade när jag slutat tappa vatten, fortfarande inget vatten inne i huset dock. Gick ut idag till pannrummet och då gick pumpen för fullt, provade att stänga av den och tappa vatten i pannrummet och det gick. Har dock inte kommit något vatten inne sedan det frös. Vattnet slutade rinna i kranen i pannrummet så jag satte på pumpen igen och den gick igång för fullt men kom inget vatten i kranen. Tappade ur allt vatten ur hydroforen och öppnade och tittade in och konstaterade att pumpen inte pumpade upp nått vatten. Min fråga är nu vad detta troligast kan bero på..? Ingående ledning är mycket mer skyddad och har aldrig frusit förut. Hade ca +25grader i pannrummet när jag kom ut idag, ute är det ca +4 grader. Brunnen har inte frusit. Kan pumpen ha gett upp även fast den går? Den är troligen från 1970 så är väl kanske inte så konstigt? Någon annan orsak som jag inte tänker på..?
Ytterst tacksam för tips! Mvh Mikael
Prova att fylla sugledningen och kör igen, kan ha kommit skit i ventilen.
Provade idag att först köra ner en trädgårdslang för att se om det var fruset/stopp i ingående slang och även i returen men det var det inte, fyllde sedan på med vatten i ingående slang men pumpen pumpar fortfarande inte upp nått vatten... Finns det något mer man kan testa innan man byter pumpen...? En ny kostar ju ändå runt 10000...
Klicka här för att svara