F
Bygger nytt med bergvärmepump i garaget och en isolerad kulvertslang för varmvatten. Ganska fet slang (dia 25) och ca 8 meter slanglängd mellan garaget och huset + ytterligare 15mm och 12mm rör till tapställena borde betyda att jag får vänta ganska länge på varmvatten.

Tänkte därför försöka mig på en varmvattencirkulation. Inget automatiskt temperaturberoende utan en pump med nån form veckotidur så att det cirkulerar en stund vid bestämda tider.

Men hur skall en sådan kopplas? Har förberett med en 20mm retur och antar att det bara är att koppla ihop dom två slangarna inne i huset och antar att returen skall kopplas in på kallvattenmatningen (naturligtvis via en liten cirkulationspump då) på värmepumen men vad behöver jag förutom det? Nån form av backventil kanske för att inte få självcirkulation? Nåt mer jag måste ha??

back ventil JA!
men kolla jävligt noga i anvisningarna på värmepumpen så att du inte sabbar skiftningen i vv tanken!!! dvs så att du får vv så det räcker, värme pumpar har i regel 2 givare på vv en i botten ( startar produktionen av vv ) och en i toppen ( stänger av produktion av vv när det är tillräckligt varmt ),
om du sätter dit en vvc hur som helst kan du sabba dessa värden så att du inte får rätt start/stopp värde. Kolla an visningarna det kan vara så att du skall sticka ned ett rör i anslutningen till kv via ett t-rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.