1 161 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Varför frös VV-ledning?
Hallå
Barnen skulle bada idag på övervåningen - satte på kranen och, döm om min förvåning, inget varmvatten kom utan endast kallvatten. Varmvattenröret hade frusit ....!
Fråga: Varför frös VV och inte KV? Rören (RiR) ligger ju relativt nära varandra och borde därför vara utsatta för samma omgivningstemp ...
//Mikael
Barnen skulle bada idag på övervåningen - satte på kranen och, döm om min förvåning, inget varmvatten kom utan endast kallvatten. Varmvattenröret hade frusit ....!
Fråga: Varför frös VV och inte KV? Rören (RiR) ligger ju relativt nära varandra och borde därför vara utsatta för samma omgivningstemp ...
//Mikael
kv var kanske använt med tanke på att någon hade gått på toa eller liknande medans vv inte rörts på ett tag.
Oj vilka snabba svar - misstänkte väl ngt liknande
Är plast rör RiR känsliga för frysning (kan röret gå sönder?) - rören är väldigt svåra att komma åt för att isolera ytterligare ... I natt hade vi ca 20 minus vilket kanske förekommer ett par ggr per år här i Linköping ...
/M
Är plast rör RiR känsliga för frysning (kan röret gå sönder?) - rören är väldigt svåra att komma åt för att isolera ytterligare ... I natt hade vi ca 20 minus vilket kanske förekommer ett par ggr per år här i Linköping ...
/M
Du kan i värsta fall låta kranen droppa lite sakta. då brukar man klara sig undan frysning. men ni borde nog se över isoleringen om nu röret ligger så långt mot utsidan av väggen att de faktiskt fryser.
Varmvattnet fryser först, förklaringen jag fått är att det är "dött" dvs syre och andra gaser lösta i vattnet har gått ur i varmvattenberedaren...men jag är varken kemist eller vvs-ingenjör.
Har du fått tin på det förresten?
Rör i rör kan ju vara kollosalt praktiskt, tänkte inte på det...har bara prisol och galv från -37 själv...
Klicka här för att svara