Köpt hus...
Har en stam från toaletten på övervåningen som jag tänkte byta. Har tatt fram stammen på "entré"-planet och lyft toalettstolen.
På min skiss framgår hur det ser ut. Är detta en standardlösning?
Kan jag använda samma lösning och bara byta ut gjutjärnsrören mot nya i plast?
Vad kallas t-stycket under toaletten på fackspråk? Är det "HTP gren 3 muff"?????????

Tacksam för kommentarer.

/Jonas

• AVLOPP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är inte jag expert men...
WC-grenrör 88,5° kanske ? rsk 231 84 00 .

eller Grenrör 88,5° (rsk 231 83 82 ) med WC-anslutning (rsk 231 84 06 )

Bilder på PP-delar här http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/IE/PDF%20-%20IE%20Brochures/Äldre%20material/Äldre%20material/PP%20inomhusavloppssystem.pdf (rackarns lång url)

Jag tror det kan vara lämpligt med någon del så att du får skjuts på "eländet" åt rätt håll. Så det inte blir liggande i röret mot avluftningen, det kanske kan bli stopp i luftningen då. Kanske till och med en 45° gren om det ryms med alla delar som behövs då
Vore det jag så undrar jag om jag inte skulle ansluta wc mot det lodräta röret .... på något vis
Men jag kanske är överpetig.

Redigerat:
Tack för tipset om Uponor katalogen. Det fanns ju precis som du skrev ett WC-grenrör( rsk 231 84 02). Då känner jag mig lugnare och kommer bara byta ut befintliga gjutjärnsdelar mot PP-rör.
Toalettstolen kan jag bara flytta åt "fel" håll, ej till rakt över avloppsstammen.
Tack för supporten..

/MrQ

Bara du ser till att inte ha en 90-graders böj på WC-avloppet är allt frid och fröjd. Det finns ett radiemått på vinkel efter WC som man inte får gå under, nu har jag inte kollat länken men iom att det heter WC-gren borde det då vara helt okej.

Argh, fick fel på rsk och korsbefruktning på namnet, men du hittade det ju ändå.

Det jag funderar på ( men det förstod du nog) är om det kan "stänka" papper mm åt höger. I och med att det bara är luftningen åt det hållet så kommer det aldrig något vatten som kan skölja med det.

Men har det funkat hittills så borde det väl funka sedan också.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.