Jag har fått lite problem med avloppssystemet, när vi spolar toaletten så låter det mycket från avloppet i köket, tror att det beror på att det inte finns nån avluftning på avloppet så när det spolas sugs vattnet ur vattenlåset i köket. Har aldrig funnits nån avluftning men problemet har uppståt ganska nyligen. Kan det hjälpa att sätta dit en vakuumventil? I så fall måste den sitta på taket eller kan den monteras på avloppet från köket i källaren eller kommer det lukta mycket i källaren i så fall?

du kanske trots allt har en avluftning som har frusit fast och släper ingen luft in... därför suggs köksavloppet ut. Vad är annars förklaringen att det blev så konstigt just nu när det är kallt ?
gaia

Nej tyvärr finns ingen avluftning, Så jag är tacksam för svar om vakuumventil kan vara lösningen?

Mvh

Antagligen börjar det bli stopp i avloppet, bubbel är ett tecken på det. Har du klarat dig utan avluftning innan så skall du inte plötsligt behöva det. Dock rekomenderas det att du skaffar dig avluftning ändå. En vaacumventil/klocka är ett alternativ. Men låt en firma komma och spola igenom avloppen ifrån både kök och badrum. Kostar ca 1500-2000kr.

Mvh Andreas

Avluftning på taket är ju alltid det bästa, men då behöver du ingen vacuumventil. Ett rör rätt ut bara, eventuellt med en 180-graders böj.

Vacuumventil använder man om man vill slippa dra rör till taket. Den släpper in luft men inte ut.

Avluftningen ska sitta nära WC.

Redigerat:
Tacka för svaren. Jag trodde med förs att det kunde bero på att det börjar bli stopp i avloppet så jag prövade med propplösning utan resultat så jag fick tippset om att det kunde ha något med avluftningen att göra så jag kollade om det fanns nån men icke, så då började jag fundera på om vakuumventil skulle kunna vara nått och om vart och hur man kan sätta en sådan. Avloppet från toaletten går ner i källaren på ena kortsidan på huset och går sen vidare in gjutet i golvet till andra sidan där köks avloppet går ned i golvet ihop med det andra. Så en sån ventil ska alltså sitta på toa sidan. Är det inte störst risk att det kan lukta mycket i fall den går sönder? Vill ju kunna vara i källaren utan att dö av otrevlig lukt :D kan man ta sätta dit en gren 3 muff och sätta ventilen bredvid det andra röret då? Känns nästan omöjligt att efter montera ett avluftnings rör ända ut på taket. Törs man skaffa en spol som finns för avlopp och pröva spola lite själv tro och släppa ner i den enda ränslucka som finns (sitter på toa sidan) trist om en sån skulle fastna i avloppet!

Hade också samma problem. Ett hus som klarat sig utan luftning sedan 1928 började krånga i höstas. Drog rör till taket sen var det löst...

Såg att jag lider av Dyslexi, får nog ta en sväng förbi doktor Dängroth :)
Har redan renoverat på de andra våningarna så dra nytt rör nu känns inge kul.

Det börjar inte lukta om en vaakumklocka går sönder, den slutar bara att fungera. Sen kan du läsa mitt inlägg igen.

Fast är det så att du har renoverat och dragit om ledningar eller kopplat in ytterligare avlopp är det en trolig orsak till att det börjat bubbla. Propplösare är ingen bra lösning. Bara för att det inte gav resultat betyder inte att du inte har ett begynnande stopp.

Spola avloppet själv kan du prova med, men passa dig för att spola för långt så du hamnar i jordledningen utanför huset, där är risken stor att slangen letar sig ut i en skarv och fastnar. Samtidigt som det är mycket möjligt att det är utanför huset det börjar bli stopp.

Mvh Andreas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.