Hej alla!

Håller på att riva ett badrum byggt 1968. Väggen bakom våtspärren är av grovt virke och jag tänkte försöka återanvända så mycket som möjligt varpå jag vill gå ganska varligt fram med kofoten.

Min fråga är nu - hur i h-vete lossar man själva anslutningskopplingen (M34, tror jag - det är 180mm cc) från själva ventilfästet som sitter fast inne i väggen. :confused: Kan låta som en enkel sak, men det är det INTE. Själva anslutningskoppling med kromad löpmutter och kromad täckbricka går ju genom den 1" grova brädan i ett hål precis gjort för själva kopplingen. Resten sitter ju i väggen och går inte att komma åt än mindre än att riva delar av väggen. Alternativet är ju att såga upp. Eller??!?! Hur fick man dit det överhuvudtaget. Som jag ser det har man gjort manövern utifrån, dvs satt dit ventilfästet och borrat hålet exakt - och på något outrgrundligt sätt fått fast det så det håller tätt. Och tätt har det vart i 40 år. Trots inbyggd skarv.

Är det rörtång och trasa och klämma runt gängen eller? Det lilla jag har vart där och meckat har repat kromet rejält. Nu ska ju iofs detta kasseras, men ändå.

Tacksam för alla tips jag kan få.

/Erber :D

Normalt sett använder man ett specialvektyg till att lossa dessa kopplingar!
om du tittar innuti den så ser du en splince eller ett sexkants tag (mod större), men om du inte ska spara dem så på med rörtången bara!
tätat med lin och gängolja förmodligen eller bara lin som är en naturprodukt som sväller ( till skilnad mot den förbannade gäng tapen som alla hemma fixare envisas med att kladda med överallt =)
sen behöver du en 180 cc rot sats mora har en aldeles utomordentlig !!
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1
kolla denna adress och scrolla ned en bit så ser du vad som behövs!!

Drakhenke: :D Tackar!!! Nu kan jag sova i natt. Kändes annars som det var ditsatt av magi. Men så är det när man är lite amatörmässig. Det var säkert 15 år sedan jag gjorde något liknande och man kommer baske mig inte ihåg. Och här är det lin som gäller!!!! :D

Jag fick lös detta genom att sticka in en polygrip i röret och anhåll mot splicen. Sedan tog man i så det smakade hästskit i munnen. :D

Som sagt...ingen manöver man gör dagligen och om man ämnar ha kvar sakerna intakta. För det satt som attan......

Återigen....är oerhört tacksam för alla tips man får här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.