En kort snabb fråga.
Jag undrar om det finns något som gör att de röda avloppsrören ej bör användas inomhus? Har nämligen dåligt med gråa delar men råkar sitta på motsvarande röda...

det går bra att använda röda rör. I vissa fall är det tillochmed exakt samma sorts plast i rören, bara färgen som skiljer.

Bockar & bugar för snabbt svar...
Måste naturligtvis komma med en följdfråga dock. Det skiljer ju ofta en del i pris mellan röda och gråa delar. Kan man då helt enkelt välja den billigaste?

Nyckelmossen skrev:
Dom tål olika tempraturer, så det är inte riktigt samma sort :)
Som sagt, VISSA har samma plast i rören och bara färgen skiljer. Jag ringde runt till några grossister när jag hade samma fråga själv för ett par år sedan. Minns inte vilken tillverkare det gällde.

Och ja, det är temperaturbeständigheten som skiljer rören, samt i vissa fall UV-beständighet om vi inte pratar rör i PP-plast. Nu är det ju dock så att få villaäagare häller ut ett par kubikmeter kokande vatten i rören flera gånger om dagen och då kan man högaktningsfullt sk*ta i vilka rör man använder.

Viktigare är att komma ihåg att en del gråa rör inte är godkända för ingjutning.

Mark pp är röd för att man lättare ska kunna se den när man gräver!
det spelar ingen roll vad du använder varken inne eller ute det är helt upp till dig själv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.