4 810 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Rensa ejektor
Vi har en borrad brunn med ejektorpump. Det har alltid varit lite si och så med vattentillgången - spolar man för mycket så blir man utan vatten några (kanske 4) timmar tills det blir tryck igen. Nu verkar det ha blivit lite värre. Sedan igår kväll (efter att ha både diskat och tvättat samtidigt) kommer inget vatten, och pumpen har gått non-stop i ungefär 15 timmar.
Jag har läst mig till att en trolig orsak, förutom dålig tillrinning i brunnen, är att ejektorn är igensatt. Men jag har inte lyckats hitta någon information om hur man rengör den. Hur bär man sig åt för det? Måste man ner i brunnshålet på något vis?
Jag har läst mig till att en trolig orsak, förutom dålig tillrinning i brunnen, är att ejektorn är igensatt. Men jag har inte lyckats hitta någon information om hur man rengör den. Hur bär man sig åt för det? Måste man ner i brunnshålet på något vis?
Vi stängde av pumpen ett slag och satte på den igen, och nu kommer det vatten igen.
Går det att säga något om orsaken utifrån den informationen? Är det fortfarande troligt att det är ejektorn som är problemet?
Går det att säga något om orsaken utifrån den informationen? Är det fortfarande troligt att det är ejektorn som är problemet?
Klicka här för att svara