Hej .
Har efter takbyte tagit bort avluftningsröret som tidigare gick igenom yttertaket.
Funderar på hur jag skall lösa det.
Avluftningen luftar avlopp tvättstuga och avlopp kök.
Går det att sätta sk vakumventil?
Funderar på om det dessutom skulle funka att sätta den i köket på avloppet någonstans så man slipper genomföringen och röret upp till vinden.
Vad tror ni?
Skickar med en liten enkel ritning på hur det ser ut idag med kapat rör på vinden

vh Simon

• avluftning.jpg
Ja, Men vacuumventilen skall sitta över husets översta vattenspegel.

ok. Kan det funka enligt denna skiss?.
Här är även den stora stammen medritad.

• avluftning2.jpg
Redigerat:
Blev osäker på vad jenzza skrev angående "husets översta vattenspegel".
Behöver fixa detta innan måndag helst då vinden skall sprutas med isolering.
Nån mer som kan säga om det är en bra eller dålig ide att göra som på min skiss.

vh Simon

Det ska väl vara i avloppets högsta punkt så ett eventuellt stopp inte gör så att det rinner ut genom vacuumventilen. Sitter ventilen så att utströmmande vatten inte gör någon större skada (golvbrunn) så ser jag ingen anledning att ha den högt. Blir det stopp så rinner det ut någonstans.

Jag har en ventil i källaren UNDER toaletten och så länge det är öppet rör så fungerar det, blir det stopp så finns golvbrunnen.

Sätter man ventilen på tvättställsröret så kanske det rinner över i toaletten före.

Protte

Det borde räcka att den sitter högre än diskbänk eller handfat etc. I den delen av avloppsstammen.

Får du stammstopp så att vattnet stiger så kommer det ju upp i köksvasken eller i tvättstugan i så fall. Men den bör sitta högre än de lokala vattenspeglarna i kök och tvättstuga så att inte ett lokalt stopp där kan pressa upp vatten i ventilen.

du har sista vattenlåste på 3 våningen så ska du ha vakumventilen över det sista vattenlåste på 3våningen så sätter du vakumventilen golvet på 4 våningen lr bara över sista vattenlåste på 3vånignen hoppas du förstår vad jag menar.

Nu blev det en vacumventil på vinden iallafall.
Fick inte tiden att räcka till för kapning av rör, täta hål osv, men det blev nog bra så här.
Blev en durgo med frigolitmössa.

Tack för alla svar!

mvh Simon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.