joflopp
joflopp: Dags att avrapportera. :) Det blev pumpen nedan från Jula som jag kopplade in enligt bilden i första inlägget. Efter att ha fyllt sugslang och pump med vatten fungerade det precis som jag hade tänkt mig. Dock väsnas den mer än jag trodde så den kommer inte att stå kvar under köksbänken länge till. Skönt att ha varmvatten direkt ur kranen trots att vattnet är avstängt. Mer att läsa.
3 svar · 7,6k läst
·
O
Onelight: Kolla också med div tillverkare av infiltrationssystem. De brukar ha rätt bra instruktioner gällande urtförande.
14 svar · 10,2k läst
M
MagnusSt: Hej, jag har vattenfilter från europe vattenrening i Hovmantorp.Första steget i reningsprocessenb är en syresättare för att järnet ska fällas ut lättare(tror det var därför). Iaf, även mitt vatten ser kolsyrat ut, samt att när jag eldar så får jag luft i varmvattenledningarna. När jag i vintras bytte en ackumulatortank tog det grymt lång tid att få ur all luft, säker 2 månader.
1 svar · 1,4k läst
GoForIt
GoForIt: Det allra mesta går ju att rena/behandla bort, men först gäller det väl som sagt att få reda på vattnets kvalité när det är grumligt. Det skall inte heller förnekas att vattenrening ju också kostar en slant (olika mycklet beroende på vad som skall renas) så är det större problem, så kan det ju också vara idé att överväga en ny, borrad brunn .
2 svar · 3,6k läst
joflopp
joflopp: Dubbelt så dyrt blir väl ändå en del billigare eftersom Rinkaby tar 128 spänn i expeditionsavgift? Prylarna du listar kostar ju inte mer än 30 spänn. Även om de är tre gånger så dyra i Comfortbutiken går du ju fortfarande plus.
3 svar · 2,9k läst
L
Luvied: Lidingö
11 svar · 4,5k läst
L
11 svar · 4,5k läst
J
JohanD: Har mejlat dig filen nu men lägger även upp en länk här utifall någon mer skulle vilja ha den Instruktion Rekomat Vattenrenare Modell 1300
4 svar · 5,2k läst
P
PX-21: Finns det nån granne med en (Hilti--bilmaskin)( så skulle det underlätta.....Sen finmicklet med hammare _stämjårn...(modell lång) Mvh
2 svar · 1,3k läst
chrille112
chrille112: Jag låter t-kopplingen vara, och kör "omkopplingen" enligt skissen ovan
14 svar · 1,6k läst
·
fantasi
fantasi: Hmm...kanske är det bästa ändå. Jag är allergisk mot avloppslukten sen vi upptäckte att en böj under plattan gått isär och ett utrymme på ca 1/2 kubik fyllts på av både de ena och de andra. Gubben grävde och jag som då var höggravid höll sopsäcken. Urk ...bara minnet får mig att må illa :-D
3 svar · 1,5k läst
joflopp
joflopp: Om omgivande mark har högt grundvatten nu efter allt regnande kan det kanske bli så att kistan svämmar över. Sen kan det ju vara som så att kistan är gammal och full med skit och att infiltrationen då blir dålig. Det du kan (och, beroende på kistans ålder, borde) göra är att gräva ur stenkistan, få bort all slam och lera, lägga i en fiberduk och sedan fylla på med sten igen.
1 svar · 3,0k läst
E
el_richard: Öppna, öppna... Ta en ny bild.
3 svar · 3,0k läst
J
jha: Renoverar övervåningen i hus från -62. Och kommit till toaletten, behöver flytta avloppet för handfat. Skall jag automatiskt byta resten av avloppsstammen härifrån och upp till avluftningen? Mot plast? Vad är minsta dim på rör till Wc/Handfat/avluftning? Kan jag byta nedåt vid senare renovering, för att slippa börja riva vägg på mellanplan? Var skarvar jag lämpligast i bjälklaget?
0 svar · 1,5k läst
M
morty81: japp allt fyllt och klart så jag sov gott inatt i mitt varma sovrum:D Tackar,
29 svar · 2,8k läst
·
P
PX-21: nu liknar det nåt;) Mvh
3 svar · 938 läst
A
aivo: Har vid tidigare tillfälle mejlat Rinkaby och fått svar att det är modell V på deras kopplingar. Annars så finns det flera andra ställen som är billigare än Rinkaby nuförtiden. Ofta med bredare utbud. Tex www.sigro.se www.bynor.se
3 svar · 3,1k läst
prototypen
prototypen: Det sitter en liten cylinder och kolv som hindrar dig rån att tvärt stänga kranen. det går tungt att snabbt stänga och då hinner vattnet i röret att mjukt bromsas upp. Det blir inte tvärstopp. Mycket bra funktion. Protte
2 svar · 956 läst
F
Fredha: Våra grannar har en samfällighet för en gemensam vatten/avloppsanläggning som i sin tur är kopplad till kommunens nät. Själva har vi egen brunn och enskilt avlopp. Vi funderar nu på att gå med i samfälligheten för att få bättre vatten och slippa framtida problem med egen avloppsanläggning. Kan kommunen kräva att vi betalar anslutningsavgift (100 000 kr) då samfälligheten redan
0 svar · 2,5k läst
Crille68
Crille68: Hej! Lossa anslutningen till toan och öppna ventilen för att se om det är bra tryck där. Det går ju att öppna snabbt och sedan stänga utan att duscha hela badrummet. ;) Ta sedan och "jobba" framåt genom att lossa lite delar i toan - om det gå - för att se var stoppet sitter. Är det en ny installtion är det risk att det sitter lite skit i någon "trång punkt". Det räcker ju med en
4 svar · 12,1k läst
·
Crille68
Crille68: Hahaha...jo men är det minusgrader inomhus så funkar nog inte värmepumpen! :D Det ska vara "ganska" kallt länge om det ska frysa inne i ett hus i Skåne. Och är det i huset du bor i så har du nog inte minusgrader inne - eller? :p Står pannan i en källare kan du vara lugn. Det är frostfritt länge i en källare i ett hus. ;) För du bor väl i Malmöhus och inte i Sibrien med permafrost?
5 svar · 5,7k läst
Immobil
Immobil: Javisst, kan du göra så. Men du nämnde att du även kunde dra rören genom väggen. Då hade jag hellre gjort det, altså prisol upp och genom väggen. Därifrån en: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1117 till det kromade röret.
8 svar · 1,6k läst
M
Mäster: Det är inte så att den kalkat ihop ? Ättika eller kalklösare är då svaret..
4 svar · 1,4k läst
J
jimmyboy_666: 2 skilda svar där;) En annan sak som jag inte är helt nöjd med är att vattnet kommer upp ur golvet i rummet bredvid. Vilket är ett torrt rum. Inte helt kul och ha massa skarvar här men vad ska man göra åt det eg?Var väl rätt vanligt på 70 och 80 talet. Är det bara och gilla läget eller ska man göra något åt det och isf vad?
3 svar · 1,3k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Lukten kanske beror på att du fått in ytvatten i brunnen. Eller funkar inte Micronizern. Trycket är svårt att felsöka så här, men orkar han inte få upp trycket så kan det vara skit i den eller filtret?
1 svar · 2,6k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: En golvbrunn ska enligt standard sitta 200mm från vägg till ytterkant brunn. Kanske där måttet kommit från?
2 svar · 7,9k läst
D
Dr.L: Relning av tappvatten känns inget vidare, ibland är dom gammla galvrören som kex och faller sönder när man hanterar dom!
14 svar · 18,1k läst
W
wodda: Läste ditt inlägg igen och det kanske är som du säger att den ena visar starttryck och den andra diffen. Men varför blir det så liten höjning........jag får kolla lite nogrannare imorgon. Kommer nå på nåt så är det långt tills imorgon:o
3 svar · 2,9k läst
D
ddr01: Jag får göra det.. Tackar
2 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Man kan ju sätta rensrör i samband med fortsättningen så kan man åtgärda när det blir problem. Protte
5 svar · 1,4k läst
G
gluecifer: Tack för rsknumren, nu borde det lösa sig om jag både sätter ett sånt bleck som griper tag i "räfflorna" på skyddsrören mot regeln och använder dom speciella klammorna för just skyddsrör :)
9 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.