Hej, jag sitter och försöker planera avlopp till mitt och min sambos hus som vi skall börja
bygga så snart som snön smälter. Jag har ett par frågor angående min planering av avloppet,
jag har ritat stammen i 110mm rör hela vägen fram till alla anslutningspunkter och där gör jag
en övergång från 110mm till 75mm för golvbrunn eller 110mm till 50mm för anslutning av
handfat. Är detta helt galet?

Jag tänker mig att om det skall bli stopp i en golvbrunn eller avlopp
till handfat så är det bara ca 50cm till en större stam och det borde bli enklare att reda upp.

Sen har jag läst att man skall undvika 90º avloppsböjar så jag har planerat hela avloppet
med 45º böjar, men sen såg jag att det finns dem som har första anslutningen till
huvudstammen med en 90º böj. Är det fel av mig att även använda 2x45º anslutning till det?

Bifogar en länk till min Avloppsplan

Tacksam för alla synpunkter och förslag.
MvH
Micke

Det finns 90 graders böjar som är av format "långsväng" de skall flödesmässigt vara kompatibla med 45 graders böjar. Men tar lite mindre plats. Mest som ett tips.

Om man tittar på din ritning så skulle jag nog förslå att du försöker få in en avluftning (ev. som en vacuum ventil) även på den andra grenen av avloppet. Det ser ut att bli en ganska lång oavluftad sträcka där annars.

Jag har monterat en vacuumventil på ett avstick från avloppsröret som går upp till en inbyggd toa. Det är viktigt att du får in den i et utrymme där det går att komma åt den för underhåll.

Varför in å vända med avloppet från de 2 väggWC mitt under huset? Ritade om lite som jag nog hade gjort. Dock så jobbar jag inte med detta, är total lekman. Tycker att desto rakare och kortare rör desto bättre. Men du kanske har omständigheter som gör att du måste runt?

• avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men avluftningen borde "byta sida" så avluftningen kommer bakom/uppströms toaletterna

Floppman skrev:
Varför in å vända med avloppet från de 2 väggWC mitt under huset? Ritade om lite som jag nog hade gjort. Dock så jobbar jag inte med detta, är total lekman. Tycker att desto rakare och kortare rör desto bättre. Men du kanske har omständigheter som gör att du måste runt?
Mkt bättre så!
Men räta ut de obefogade krökarna under allrummet.

Sen behöver du säkert ngn form av avlopp i klädvårdsrummet för tvättmaskinen.
Inte låter man det rinna ut på golvet idag!

Tack för alla bra svar och synpunkter, jag har nu även fått tag i farsan som hade en del
gott att komma med. Har ritat om stammen så jag slipper det stora eländet som jag ritat
in i allrummet. Vad beträffar avlopp till tvättmaskin så kommer det att anslutas i samma rör
som avluftningen. Jag har nu även gjort om så att jag har möjlighet att lufta i båda ändarna på avlopps stammen. Spar i runda slängar ca 1500:- i material med den nya versionen.

Bifogar en bild på hur det blev nu när jag rättat till det mesta (hoppas jag)

Avloppsplan V.2

MvH
Micke

Tycker det ser mkt bättre ut, det jag skulle undvika är 90gr böjen under ena WC:n, finns stopprisk där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.