15 422 läst ·
14 svar
15k läst
14 svar
Trekammarbrunn - läcker in dagvatten? Vad göra akut?
Det rinner ner tokmycket vatten (smältvatten? grundvatten?) i vår trekammarbrunn. En slambil var och tömde för ett par dagar sedan, vi har rensat infiltrationsrören, men inget hjälper. Det rinner ner mer vatten i brunnen än vad den klarar av, vi har haft översvämning i källaren och lär väl få det igen. Vad gör vi? AKUT! Till vem vänder man sig?
Akutlösningen är en dränkpump i sista kammaren som pumpar bort vattnet till något lämpligt ställe, helst där ingen ser vad som händer 
Nästa steg är såklart att lösa problemet långsiktigt med dränering eller vad som nu behövs för att det ska funka.
Nästa steg är såklart att lösa problemet långsiktigt med dränering eller vad som nu behövs för att det ska funka.
Ok, tack (vad finns det för pumpar som klarar avloppsvatten..?) Vi har septitank, så det är bara BDT-vatten i trekammarbrunnen, och (nu) är det helt klart vatten i alla kamrarna (så vilken pump som helst kanske fixar det?).
Hur länge håller en infiltrationsbädd typiskt? Och så en sista korkad fråga: kan man fixa dränering och infiltration året om, även höst/vår med mycket smältvatten?
Grovdammsugaren står redo i källaren, väntar bara på nästa översvämning.
Hur länge håller en infiltrationsbädd typiskt? Och så en sista korkad fråga: kan man fixa dränering och infiltration året om, även höst/vår med mycket smältvatten?
Grovdammsugaren står redo i källaren, väntar bara på nästa översvämning.
Skulle tro att valfri dränkpump duger utmärkt. Hos Jula finns en modell som klarar lite större partiklar men den är också dyrare. Ditt vatten lär inte innahålla några partiklar så köp den billigaste du hittar på Rusta, Ö&B eller liknande.
Julapumpen klarade vattnet från kammare 2 i vår brunn dit allt går
Infiltrationer sägs hålla ca 10-15år, vår gamla har nog klarat 30år... Det beror nog mycket på hur det är gjort och hur marken ser ut.
Enligt min entreprenör är vintern bästa årstiden såvida inte marken är tjälad. Man får räkna att det tar lite extra tid med snöskottning men å andra sidan slipper man pumpa vatten och markskadorna blir mindre...
Självklart kan det bli besvärligt med mycket smältvatten, men å andra sidan ska ju infiltrationen ligga 1m över högsta grundvattennivå så det bör inte bli jätteblött i diket.
Julapumpen klarade vattnet från kammare 2 i vår brunn dit allt går
Infiltrationer sägs hålla ca 10-15år, vår gamla har nog klarat 30år... Det beror nog mycket på hur det är gjort och hur marken ser ut.
Enligt min entreprenör är vintern bästa årstiden såvida inte marken är tjälad. Man får räkna att det tar lite extra tid med snöskottning men å andra sidan slipper man pumpa vatten och markskadorna blir mindre...
Självklart kan det bli besvärligt med mycket smältvatten, men å andra sidan ska ju infiltrationen ligga 1m över högsta grundvattennivå så det bör inte bli jätteblött i diket.
Har du en infiltration eller markbädd?
Ähum.. måste erkänna att jag inte ens vet skillnaden mellan markbädd och infiltration - trodde det var samma sak? (ska läsa på!) Kan man få ledtråd till orsaken till problemet utifrån det?
vi har nu upptäckt att det är en lite.. annorlunda.. lösning vi har. Från första kammaren går ett rör till en liten "brunn" (ca fyra-fem dm-rör ner i backen). Denna brunn trodde vi var en fördelningsbrunn, men utloppet från tredje kammaren går till ett infiltrationsrör utan att ha något med den lilla brunnen att göra. Antar att de vi köpte huset av måste ha gjort röret ut från första kammaren av någon för oss okänd anledning. Det röret sitter för övrigt rätt högt upp, inte riktigt i nivå med inloppet till trekammarbrunnen, men närapå. Någon konstig habrovink som ska funka som översvämningsskydd? I den lilla brunnen stiger det nu upp vatten, som rinner (som en vårflod) ner till första kammaren.
(Någon som hängde med i beskrivningen?)
vi har nu upptäckt att det är en lite.. annorlunda.. lösning vi har. Från första kammaren går ett rör till en liten "brunn" (ca fyra-fem dm-rör ner i backen). Denna brunn trodde vi var en fördelningsbrunn, men utloppet från tredje kammaren går till ett infiltrationsrör utan att ha något med den lilla brunnen att göra. Antar att de vi köpte huset av måste ha gjort röret ut från första kammaren av någon för oss okänd anledning. Det röret sitter för övrigt rätt högt upp, inte riktigt i nivå med inloppet till trekammarbrunnen, men närapå. Någon konstig habrovink som ska funka som översvämningsskydd? I den lilla brunnen stiger det nu upp vatten, som rinner (som en vårflod) ner till första kammaren.
(Någon som hängde med i beskrivningen?)
Om jag förstår beskrivningen rätt rinner dagvatten bakvägen via "översvämningsskyddet" och in i kammare 1?
Det är inte så att den lilla brunnen är en dagvattenbrunn som är kopplad till 3-kammarebrunnen ?
Hade det varit tänkt som ett översvämningsskydd hade det varit mer logiskt att koppla till kammare 3 där vattnet är renare - men någon kanske har haft otur i tanken
Skulle det inte kunna fungera med en dränkpump i lilla brunnen och pumpa borde det vattnet så långt från infiltrationen som möjligt ?
Det är inte så att den lilla brunnen är en dagvattenbrunn som är kopplad till 3-kammarebrunnen ?
Hade det varit tänkt som ett översvämningsskydd hade det varit mer logiskt att koppla till kammare 3 där vattnet är renare - men någon kanske har haft otur i tanken
Skulle det inte kunna fungera med en dränkpump i lilla brunnen och pumpa borde det vattnet så långt från infiltrationen som möjligt ?
jaha, nu när du säger det så låter det ju rimligare.. visste inte att man medvetet kör ner dagvatten i trekammarbrunnen, så tanken slog mig inte.
Dränkpump fixad och nerkörd i kammare tre i trekammarbrunnen, men det porlar friskt än, och lär väl göra det ett tag till. Lilla brunnen får kanske också låna pumpen då.
(Jag är nog den som har lite, ehm, otur i tanken. Avlopp är krångligare än man först tror!)
Dränkpump fixad och nerkörd i kammare tre i trekammarbrunnen, men det porlar friskt än, och lär väl göra det ett tag till. Lilla brunnen får kanske också låna pumpen då.
(Jag är nog den som har lite, ehm, otur i tanken. Avlopp är krångligare än man först tror!)
Var det inte från lilla brunnen vattnet kom ?
Isåfall är det väl bättre att placera pumpen där så är det bara dagvatten du pumpar ut och inte avloppsvatten?
Om det nu är så att dagvattnet är kopplat till 3-kammaren är det nog någon före dig som haft otur i tanken
Har den lilla brunnen något fler rör (in eller ut) än det från kammare 1?
Är det dagvattenbrunn borde det finnas fler rör...
Har den inga fler rör kan man ju misstänka att det helt enkelt är en pumpgrop. Antagligen har det varit problem tidigare så det är ju inte helt otänkbart att man byggt en pumpbrunn för att klara kritiska årstider
Isåfall är det väl bättre att placera pumpen där så är det bara dagvatten du pumpar ut och inte avloppsvatten?
Om det nu är så att dagvattnet är kopplat till 3-kammaren är det nog någon före dig som haft otur i tanken
Har den lilla brunnen något fler rör (in eller ut) än det från kammare 1?
Är det dagvattenbrunn borde det finnas fler rör...
Har den inga fler rör kan man ju misstänka att det helt enkelt är en pumpgrop. Antagligen har det varit problem tidigare så det är ju inte helt otänkbart att man byggt en pumpbrunn för att klara kritiska årstider
Redigerat:
Ja, vatten kommer från lilla brunnen till första kammaren i trekammarbrunnen och den lilla brunnen är bara sammankopplad med kammare tre i trekammarbrunnen, ser inga andra rör. (lilla brunnen = betongrör ner i backen, punkt slut och inget mer). Slambilen tömde den, men det steg hela tiden upp vatten från den, vatten som sen rann (rinner) ner i trekammarbrunnen.
Alltså, pumpbrunn, till vilken det skulle vara meningen att vatten från kammare 1 (av någon anledning) skulle rinna och inte tvärtom som det är?
Men det verkar rinna in från fler håll också. Rinner en hel del från inloppet (det från huset) till trekammarbrunnen också, även när vi inte spolar vatten. Fattar inte var det vattnet kommer ifrån.
Tack för att du orkar engagera dig i att svara. Nu ska jag googla på pumpgrop och liknande och försöka lära mig detta.
Alltså, pumpbrunn, till vilken det skulle vara meningen att vatten från kammare 1 (av någon anledning) skulle rinna och inte tvärtom som det är?
Men det verkar rinna in från fler håll också. Rinner en hel del från inloppet (det från huset) till trekammarbrunnen också, även när vi inte spolar vatten. Fattar inte var det vattnet kommer ifrån.
Tack för att du orkar engagera dig i att svara. Nu ska jag googla på pumpgrop och liknande och försöka lära mig detta.
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Antingen så är dräneringen runt huset påkopplad på avloppet (big no-no) och/eller så är rören mellan huset och trekammarbrunnen såpass otäta att grundvatten läcker in (inte heller så lyckat). Oavsett vilket bör då åtgärda så att det bara är avloppsvatten som går till avloppsanläggningen. Se till att dräningen runt huset funkar som den ska, att dräneringen är helt separat från avloppet och att avloppsledningen är helt tät mellan hus och trekammarbrunn. Låter som du har en del grävjobb framför dig...Miljas skrev:
Klicka här för att svara