1 487 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
gammal mässingplugg
hej,undrar lite om dimesioner på gamla rör,i tvättstugan har vi galvade järnrör,på ett av rören sitter det ett t-kors där ena utloppet är pluggat,rören är 21 mm utvändigt så det är väl 1/2",pluggen som sitter på t-korset har idag gått sönder ,hela bottenplattan lossna men resten sitter kvar,var ner till granngården o köpte ny plugg 1/2" plugg med invändig gänga,kom hem o skulle skruva dit den men den vill ej gå på,tog fram skjutmåttet o mätte,den gamla är av mässing och är 20 mm invändigt,den nya är 19 mm invändigt,är detta några gamla dimesioner som fanns förr eller nåt,går dom att få tag i,det är lite panik eftersom jag har vattnet avstäng i hela huset,någon som vet,kanske ska tillägga att huset är byggt -46.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Rörgängan är en standard från 1800-talet så det ska passa, men vad fick du tag på?, måste vara en modernare mm eller något special.
Protte
Protte
hej jo jag fick tag på 1/2" plugg på granngården,prova även en 1/2" plugg i mässing jag hade liggandes men den passa inte den heller,det saknas ytters lite för att den ska gå på,har ringt rörmokaren så han skulle kika förbi senare idag o kolla på det.
Jag snubblade över en specialare när jag fixade med värmeledningarna för ngr år sedan.
Firman hette ngt i stil med Aha, abh, agh.... kommer inte ihåg, dock svensk med en egen gängstandard, enl rörisen från 50/60 tal(?)
Hursom så fanns det inte delar idag till detta.
Firman hette ngt i stil med Aha, abh, agh.... kommer inte ihåg, dock svensk med en egen gängstandard, enl rörisen från 50/60 tal(?)
Hursom så fanns det inte delar idag till detta.
Klicka här för att svara