Hej,

Fortsätter här, har diskuterat detta under juridik.

Vi har ett avlopp som går till en septisk tank, tanken ligger ca 50-70 cm ner men 110 rören till tanken ligger bara ca 15-20 cm ner i backen, och det har frusit i rören 3 gånger i år.

Har funderingar på hur grunt man kan lägga ett avlopp, ska det ligga frostfritt?
Problemet är att det bara går toavatten till tanken så det blir bara kall vatten inget dusch vatten som är varmare?

Gusan

Redigerat:
Frostfritt innebär att det fryser inte, men är det problem så går det att isolera, 50 mm cellplast (frigolit) 1,2 m brett direkt på röret så är chansen stor att det håller sig öppet hela vintern.

Protte

Jag har samma på landet, det var i och för sig tänkt som endast sommarhus, men vi har börjat tänja på sommaren över jul nu men ännu inte haft några problem.
Jag har som förebyggande åtgärd lagt ner en elvärmekabel i inkommande vatten. I beskrivningen står det (med bilder) att det även rekommenderas att lägga ner i avloppet om man har såna problem. Kabeln kan dras ner i gummipackningen mellan toa och avloppsrör.
Jag skulle dock testa Prottes förslag först.

Tror ni att det räcker med 50mm?
Problemet som jag tror är väl att det inte blir så mycket jord kvar när man har lagt frigoliten.

Då finns 2 saker att göra, gräv ner röret ytterligare 10-15 cm eller fyll på med mera jord ovanpå. Man kan knäcka skivan just vid röret (så det blir som ett sadeltak) så blir det mindre problem med överfyllnaden men det SKA INTE isoleras under röret. 50 mm, tja i Umeå så sades det räcka men jag la 70 mm.

Protte

Hur kommer det sig att man inte ska isolera under?

Jorden är varm inuti, Markvärmen underifrån håller ditt rör frostfritt om du inte stänger för med isolering under röret. Isolering ovanpå stänger för den relativt korta vinter vi har men det räcker inte att bara lägga en smal sträng ovanpå röret kylan kryper ner och runt isoleringskanten en bit.

Protte

Som jag skrev i juridik-tråden: Kontrollera att det är fall hela vägen. Fallet behöver bara vara 1 cm per meter, men det måste verkligen vara fall hela vägen.

Sen kan sättningar i marken ha förstört fallet efter att avloppet anlades.

Har kollat när man spolar så rinner det ganska bra nere vid tanken, men har inte grävt upp hela avloppet.

Det rinner bra utan fall också. Jag menar att det är ingen garanti på att du har fall bara för att det kommer vatten till tanken när du spolar. Det är ju inte alls säkert att vattnet du ser när du kollar är samma vatten som du spolade sekunderna innan...

Fick själv en sättning i avloppröret nära tanken och det fungerade annars helt bra under flera månaders tid förutom att det trängde in vatten från marken in i tanken.

ojniemin

Vårt avlopp ligger väldigt grunt, men det är också i ett väldigt milt klimat, typ -10 en natt vartannat år. Om det skulle börja frysa vore nog den första åtgärden att lägga i en värmekabel och tina upp det de få gånger som kung Bore slår till.

Hur blir det om man lägger ner en kabel i avloppsören, kommer det inte att fastna en massa papper i den då?

Sannolikt ja, troligen mycket bättre att isolera runt avloppsröret utvändigt och kanske lägga isolering runt röret om man kommer åt

Med värmekabel i röret finns risken att det fastnar, änden nedströms ska ligga helt fritt så kan man hoppas att det bara rinner av.

Att isolera runt om kräver värme i röret, endera flitigt spolande eller elvärme.
Att isolera ovanpå samlar ihop markvärmen och håller röret isfritt gratis.

Protte

Om jag var du så skulle jag gräva fram rören och se till att de ligger ordentligt. Det är en bättre investering än en värmekabel som kostar en massa el.

15 meter långt (skrev du i juridiktråden) och 20 cm djupt är inte så jobbigt att gräva upp för hand. I juridiktråden skrev du att tanken ligger 50 cm ner. Då har du möjlighet att ordna ett fall från 20 ner till 50 cm. Det blir 2 cm per meter. Det svåra är att få det att ligga rakt så att det blir fall hela vägen.

Se också till att det ligger rätt material runt avloppsöret. Rörgravsgrus är det bästa. Ordna alltså en bädd med 5-10 cm rögravsgrus som du lägger rören ovanpå. När du fått det att ligga rakt och snyggt öser du rörgravsgrus ovanpå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.