Håller på med en toalett på övervåningen, direkt ovanför badrummet på bottenvåningen...

Toan hade jag tänkt att koppla in på avluftningsröret, som strategiskt nog går genom det utrymmet på ovanvåningen som har blivit en liten toalett...

En fråga bara, vad behöver jag för att skarva ihop ett nytt rör med det gamla som sitter där, det gamla är från 50-talet och, vad jag antar, är av gjutjärn?! Finns det någon koppling som man kan klämma på stumpen sen för att kunna få in rören från toan och handfatet där sen??

Jag skulle även kunna byta ut hela röret då det så gott som bara går rakt upp från källaren där inkommande/utgående avloppsrör går... Så får jag även nytt till bottenvåningen där vi ändå ska renovera badrummet....

Men som sagt, vad behöver jag för att kunna trixa ihop toan med det befintliga?? Finns det något krav på att avluftningen, den stump som går genom taket, att den ska va av ett visst material??

Enklast är att bara gå in i en gjutjärnsmuff om sån finnes, då behöver man bara en gummimuff och så har jag gjort vilket fungerar utmärkt.

Ska du kapa vågar jag inte råda, det är lätt att de spricker dels i rören och dels i skarvarna, minsta rörelse och skarvarna kan bli otäta.

Rinkaby har det mesta i övergångsväg. Jag rekommenderar dock lösningar där det gamla röret går en bit utanpå det nya om det nya kommer "uppifrån" så att säga. På så sätt sitter du inte med fan i båten om muffen inte blir 100% tät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.