Jaså, så det ska inte vara blålera runt rören :)

Jag hörde av en annan granne att det finns frigolit som man kan lägga runt, frigoliten är alltså formad så den ska passa runt ett 110 rör, är det någon som har hör talats om det, kan det vara lika bra som att lägga isolering ovanpå som det var någon som pratade om?

Isolerar du runt rören så stänger du ute markvärmen, isolerar du ovanpå så kommer markvärmen underifrån att hålla röret isfritt.

Sedan var det intressant det med frigoliten för 110 rör, jag letade efter sådant till ett vertikalt rör men det fanns inte att få tag på så en inköpskälla vore roligt att få.

Protte

Rörgravsgrus... jag har 8-16 makadam, funkar det att lägga eller vad ska det vara?

Makadam är så vasst, men visst håller rören men försök att få tag på sand eller naturgrus (rundade stenar)

Protte

Du ska inte ha för stor lutning på röret då rinner vattnet ifrån resten som kan bli liggande till nästa spolning. 1cm/m varken mer eller mindre!!!

Leffe_k skrev:
Du ska inte ha för stor lutning på röret då rinner vattnet ifrån resten som kan bli liggande till nästa spolning. 1cm/m varken mer eller mindre!!!
Det där vill jag tro är en myt från järn- och betongrörens tid som inte gäller plaströr.

Staffans2000
tio_Pepe skrev:
Det där vill jag tro är en myt från järn- och betongrörens tid som inte gäller plaströr.
Antagligen har det alltid varit en myt.
Tänk: att en riktig skit är tyngre än vatten - vad skulle den då vinna på att hasa mot underredet på sin väg mot friheten/reningsverket i ett mycket långsamt tempo grundat av ett fall på en promille???

Glöm allt snack om maxpromille. Den enda regel du behöver känna till är : MINIMUM 1cm fall på en meter!

Allt annat resonemang skulle resultera i att vertikala rör skulle proppas igen omedelbart.

ojniemin skrev:
Det rinner bra utan fall också. Jag menar att det är ingen garanti på att du har fall bara för att det kommer vatten till tanken när du spolar. Det är ju inte alls säkert att vattnet du ser när du kollar är samma vatten som du spolade sekunderna innan...
Mjölk är inte alls dumt för dylika tester;)

Sättningar eller svackor nära tanken kan man med lite tur se om man backspolar från tanken

• Gilla
vackermyren
  • Laddar…
Jo, det blir väl så att man får gräva upp hela avloppet, tänkte se hur det fungerar om kan sänka röret, med tanke på att tanken ligger ganska lågt.
Men man får väl kolla hur det står till med fallet ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.