Jag hade tänkt koppla diskmaskinen till varmvatten istället för KV. Idag sitter en 3-vägskoppling på VV-inledningen. Jag hade tänkt byta denna till en 4-vägs, men...

1. Finns det 4-vägskopplingar (kors)? Eller ska man använda en fördelare?
2. Är det OK att dra en flex-slang/-rör från denna koppling till diskmaskinskopplingen, eller måste det vara fast?

Tror inte att det finns 4 vägs. ANtingen föerdelare som du skriver, eller koppla på en T kors till på ett va röre en bit ifrån.

Om du gör detta, kolla då att diskmakinen är godkänd för varmvatten in, det är tydligen inte säkert att det är OK att köra på varnvatten,

Har inte sett 4-vägs klämkoppling.
Ska du ansluta till varmvatten rekommenderar de flesta tillverare att man installerar en temperaturbergränsare.

Diskmaskinen klarar varmvatten och har temperaturbegränsare.

Fråga 2: Är det ok att dra flex-slang/rör/ och inte fast rör?

Vanliga flexslangar är sällan godkända för fast installation men det finnns de som är och då oftast ganska korta. Om du har en seriös VVS-handlare i närheten har han besked om vilka som är godkända, men utgå ifrån att slangen inte är godkänd om det inte utryckligen står på den att den är det.

Sen vad menar du med diskmaskinskopplingen?
Det är tillåtet att koppla in en diskmaskin med vanlig flexslang eftersom en DM inte räknas som fast installation men när det är fast installation är det som jag skrev godkänd slang eller rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.