Hej på er!

Har nyss blivit klar med mitt hus i skogen, och borrat brunn. Fick vattenprovet nu och det säger jättebra på allt men kanske lite hårt. Anger ett värde på 10, och under 8 dH (tyska grader) ska det vara. De rekommenderar att vattnet bör avhärdas.

Är detta sant, spelar det stor roll eller vill dom bara sälja?

Om man ska göra ngt åt det, vart vänder jag mig bäst?

Och ungefär, vad kostar en sådan rening?

Tacksam för svar!

MVH

Johan

tror inte dom 2 grader gör så stor skillnad. Ta det lugn, bo i huset ett tag och se om du får några problem med kalkavlagringar och ta beslut därefter. Hårdhet är inget giftigt eller skadligt. Man får dosera något mera tvättmedel :). Hur hård var vatten på ditt förra boplats? Om du vet det så kan du jämföra och uppskatta vad du kan leva med ...
gaia

10 låter inte så farligt. Jag har 14 och inget vattenfilter. Skulle dock kunna tänka mig att skaffa, men hade garanterat inte gjort det om jag hade lika 'lågt' värde som du.

Tack för svaren!

Blir ju i och för sig vitt på de svarta fogarna på golvet i duschen, är detta en frukt av kalket? Inget att orda om igentligen men...

Johan

Ingen annan med idéer och tankar..?

MVH Johan

om man tänker så här att tvättmaskinen och diskmaskinen bör ha 0dh så att värme element i maskinerna inte får för mkt avlagringar på sig för får dem det så får maskinen svårare att värma upp vattnet.
men annars är det inga problem förutom att du kan få mkt kalk avlagringar på fogar som du har fått och det ser inte så snyggt ut.
sen kan blandare/termostater kalka igen men om det är fallet så är det bara å köpa lite citek och kalka av med.
annars är det inga problem.

jag har hört att vissa säger att dem fungerar men vissa säger att dem får massa kalk korn som fastnar i silar och täpper igen mm så jag rekommenderar http://www.callidus.se/ som vi ahr instalerat och har haft bra kontakter med om det har varit någe problem med instalation.

Kan tipsa om att K-Rauta har kalklösaren Aqua 2000 på kampanj just nu. 1495:- stod det i bladet men när jag kom fram till kassan fick jag bara betala 1295:-. Jättetråkigt tyckte jag.
Detta var i Örebro så jag vet inte om fel pris ligger inne centralt eller om det bara är denna butik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.