18 188 läst ·
6 svar
18k läst
6 svar
Hur täta läckande gammalt rör?
Mors,
har lyckats att peta på ett gammalt rör i samband med rivning i källaren. Så klart började det läcka lite, se bild. Rören är till mitt värmesystem. Såna kopplingar har jag inte fixat tidigare, bara klämringar och dyl...

Min gissning på hur man tätar detta är:
1: Gänga muttern till väntster åt vänster.
2: Rensa bort gammalt lin från gängorna
3: Lägg på nytt lin med tätnignsmassa
4: Gänga tillbaka muttern
5: Klart, sov gott
Men jag är osäker på om det är korrekt! Lite rädd att jag rör fel del och av misstag gängar isär rörkopplingen (med klart dålligt resultat...)
Tänker jag rätt?
har lyckats att peta på ett gammalt rör i samband med rivning i källaren. Så klart började det läcka lite, se bild. Rören är till mitt värmesystem. Såna kopplingar har jag inte fixat tidigare, bara klämringar och dyl...

Min gissning på hur man tätar detta är:
1: Gänga muttern till väntster åt vänster.
2: Rensa bort gammalt lin från gängorna
3: Lägg på nytt lin med tätnignsmassa
4: Gänga tillbaka muttern
5: Klart, sov gott
Men jag är osäker på om det är korrekt! Lite rädd att jag rör fel del och av misstag gängar isär rörkopplingen (med klart dålligt resultat...)
Tänker jag rätt?
Redigerat:
Finns ett alternativ till och det är att det tätar till sig själv...hur är skicket på röret för övrigt?
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Muttern är väl bara en "stoppmutter" medans hylsan till höger om den är själva skarvhylsan som skarvar ihop rören. Den lilla erfarenhet jag har är att det brukar ha rostat hål precis där skarvhylsan slutar. Iaf, att bara skruva muttern åt sidan och sätta dit lin tror jag inte hjälper, det är nog till att få dit det i skarvhylsan istället, med allt vad det kan innebära (att man drar sönder ett rör), så var beredd på det värsta.
Hade det varit jag skulle jag prova att dra skarvhylsan till höger och sedan sätta lin på röret till vänster och sedan dra hylsan tillbaka och en bit till så kanske det täcker eventuellt hål/spricka, men med förväntningen att man åker på att byta röret istället = ha nåt tillgängligt för att plugga ifall det behövs så man kan åka iväg och köpa det som behövs.
Men det är ju mitt amatörmässiga svar
Hade det varit jag skulle jag prova att dra skarvhylsan till höger och sedan sätta lin på röret till vänster och sedan dra hylsan tillbaka och en bit till så kanske det täcker eventuellt hål/spricka, men med förväntningen att man åker på att byta röret istället = ha nåt tillgängligt för att plugga ifall det behövs så man kan åka iväg och köpa det som behövs.
Men det är ju mitt amatörmässiga svar
Skicket i övrigt, tja, delar av röret är täckt av isolering. Ytan är lite rostig bitvis, men inget katastrofalt. Röret har ju sittit där ett tag.
Täta sig själv låter jättebra! Det är ju enklaste lösningen.
Är risken överhängande att rören går isär med totalläckage som följd är jag inte så sugen på att ge mig på kopplingen. Dimensionen är väl typ 70-80 mm så mina vanliga12mm proppar passar inte...
Täta sig själv låter jättebra! Det är ju enklaste lösningen.
Är risken överhängande att rören går isär med totalläckage som följd är jag inte så sugen på att ge mig på kopplingen. Dimensionen är väl typ 70-80 mm så mina vanliga12mm proppar passar inte...
Då läcker det nog lite för mycket för att det ska självtäta. Bara att lina om kopplingen och då måste systemet tappas ner. Risken finns ju att något är sprucket men det ser du när du får isär det. Muffen lär sitta ordentligt...
Nej nej nej anden213.
Tappa inte ur systemet! Du har en skarvkoppling som tätas precis på det sätt du själv beskriver i din fråga. Altså: vid orginalmonteringen linades den högra gängan varpå muffen drogs fast i den linade delen från sin ursprungliga plats på den vänstra gängan. för att även få den olinade vänstra änden tät gjorde man såsom du beskrev. Denna koppling används då två gängor möts.
Prova däremot först med att dra åt "muttern". Blir det inte tätt - Gör som du själv föreslog.
N.B. kopplingsdelarna kan sitta rejält hårt fast, i nödfall värm "muttern" med en gassvets samtidigt som du skyddar högeränden av muffen mot värmen med blött papper.
Att röret skulle spricka är osannorlikt.
Tappa inte ur systemet! Du har en skarvkoppling som tätas precis på det sätt du själv beskriver i din fråga. Altså: vid orginalmonteringen linades den högra gängan varpå muffen drogs fast i den linade delen från sin ursprungliga plats på den vänstra gängan. för att även få den olinade vänstra änden tät gjorde man såsom du beskrev. Denna koppling används då två gängor möts.
Prova däremot först med att dra åt "muttern". Blir det inte tätt - Gör som du själv föreslog.
N.B. kopplingsdelarna kan sitta rejält hårt fast, i nödfall värm "muttern" med en gassvets samtidigt som du skyddar högeränden av muffen mot värmen med blött papper.
Att röret skulle spricka är osannorlikt.
Redigerat:
Klicka här för att svara