Håller på att helt bygga om badrummet och har nu kommit till att dra PEX RiR-slangen.

1. Måste man ha fixturer för alla böjar på 90 grader? Typ om man drar slangen i borrade hål genom bärlinorna och där viker av mot tex handfatet? Det är av ren tidsbesparig som jag undrar och lite snålhet också, glömde beställa dessa när jag köpte slangen.

2. Någon som har en bild/bilder eller länkar här på forumet på HUR man moterar en väggbricka cc40 för PEXslang när man använder Uponors väggbocksfixtur 25. Likaså om man väljer att inte ha en stor bricka utan vill ha kakel bakom duschblandaren vid cc160. Då har man ju bara en rund kromad ring runt varje utlopp. Det är ju hur man gör när kaklet är på plats som är intressant. Kan man använda de brickor som Rinkaby säljer som det "lilla systemet"? Tummen är rätt placerad, men har aldrig gjort det förr och bilder säger mer än tusen ord. Har letat lite här, och har iofs hittat jättebra bilder, men inte tågordningen och inte riktigt den förklaring jag är ute efter. Någon som kan peka i rätt riktning exakt vad man behöver köpa.

3. Avlopp och inkommande vatten har jag läst mig till brukar sitta på ca 55 cm över golv när det kommer ur väggen, men hur långt bör det vara mellan avloppet 50 mm och vattnet som sitter med cc40.

Hoppas någon som gjort detta förr kan räta ut frågetecknen. Jag är ytterst tacksam.

:D erber

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.