ja ni ser, när man duschar i duschkabin och avlopp från kabin leder ner till brunn, verkar det som det är stopp i avlopp, för vatten töms inte som det ska, alltså riktigt j**ligt långsamt som det va stopp av hår och skit så jag kollade vad för fel men det va helt rent där.. så jag misstänkte att det kan vara luftbubbel som gör att det är stopp, eller är jag helt ute och cyklar?? jag har lagt en tunn rör från brunn och uppåt i hopp att luften sugs ut men nix, funkar inte.. jag vill inte riva upp hela toagolv förrän jag vet exakt vad felet är..
hjälp mig snälla ni..

Antagligen stopp någonstans i avloppsröret. Rensa med rensfjäder eller ännu bättre med högtryckstvätt med rensslang, genom rensplugg i brunnen eller lämplig renslucka någonstans på avloppsröret.

Har det blivit värre eller har det alltid varit dåligt?

Har det alltid varit dåligt så kan det vara bakfall på avloppet annars måste det sitta nånting någonstans...

det har nästan alltid varit så och det är bara cirka en meter lutande rör och sen efter det är det bara helt ner hela vägen (alltså duschen är på andra våningen), och stopp är det inte iaf för när man spolar vatten vid brunn så rinner det undan bra.. och det är ingen bakfall heller.. det har hänt att det blev liten översvämming men annars inte, vi duschar mycket sällan där, i princip nästan 10-15 ggr per år (bara gäster använder där).. det där är mycket märkligt tycker jag..hmm

Hur menar du med "när man spolar vatten vid brunn så rinner det undan bra"? Rinner det undan bra om man spolar vatten i brunnen?

Testa och ta bort vattenlåset bara för att se om det försvinner lättare då.
Avlufningsproblem kan det vara. Har du öppen avluftning eller en ventil.
Kommunalt eller enskilt avlopp? Det kan satt sig i utgående rör i trekammarbrunnen. Men börja med att rensa med nåt lämpligt verktyg

KMD skrev:
det har nästan alltid varit så
Är det inte så att röret är för litet i diametern? Du kan testa med att hälla in kokande vatten.
Och försök inte köra med propplösare. De bara täpper till!

Och vad menar du med en liten översvämning?

När svämmar det över? Efter att man spolat lite vatten under lång tid eller efter mycket vatten på kort tid? Om det svämmar över om man häller mycket vatten på kort tid så låter det som för klent rör eller dåligt fall.
Om det svämmar över efter att du har spolat lite vatten under lång tid så måste det vara täppt en bit bort.

kontrollera, som någon redan sagt, avluftningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.