Det har ju sedan några veckor tillbaka varit ganska kallt för att vara här (Örebrotrakten, ner emot 25 minus) i alla fall. Vi har precis flyttat in i vårat nyinköpta hus från 1911 och nu verkar det som kylan börjar ställa till med problem.

Nu till min fråga, är det vattnet som håller på att frysa eller är det något annat problem? Idag när jag spolade vatten i köket för första gången sedan imorse så fanns det knappt något tryck i kranen, efter några sekunder kom trycket tillbaka samtidigt som det kom rostfärgat vatten under några sekunder. Detta hände senare under kvällen också.

Jag tänkte direkt att det är inkommande vatten som håller på att frysa, men varför kommer det rostfärgat vatten??? Tänkte låta vattnet stå å rinna lite smått under natten för att försöka förebygga att det fryser. Är det något annat man kan göra som kortsiktig lösning? Jag vet ju inte om det är i huset, i anslutning till det eller ute på tomten eller kanske ändå tidigare som problemet ligger.

/Kalle

Avlagringar i rören som lossnar med tiningen. Been there... :)

Det kan vara humus från brunnen som kleggar rören som gör det brunt.
Finns det möjlighet att dra in en elvärmekabel i röret innan det fryser så har du ev frysproblem löst.
Kabeln matas med 230V och sticks in i en monterad Y kopploing. Hela installatione kostar kanske 4000 SEK.

Ex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=40617959

Göran.W
Om du vet var vattenledningen går så lassa ordentligt med snö på marken där den ligger och iaf 2 meter ut för snön isolerar bra mot kylan uppifrån.
Om det nu är kallt och lite snö på marken där du bor

Och har du ingen snö att skotta över så får du låta vattnet rinna lite lite lite.. så det inte står stilla.. då fryser det heller inte.. men så kan man inte ha det i längden..
bara en temporär lösning till en permanent kan göras.

Imorse när kom ner i köket stod vattnet fortfarande och rann, men varmvattnet har frysit.......
Har varit nere i källaren (endast under del av huset) och tror att jag hittat problemet. Ledningen går från källaren ut i krypgrunden under golvbjälklaget och vidare mot köket. Dessa ledningar är isolerade men lite halvdåligt gjort, tyckte mig se någon del där det helt saknades isolering. Det blir väl att krypa ut där å sätta igång att isolera rören bättre. Men vad kan jag göra nu för att få ordning på problemet så att jag får varmvattnet tillbaka i köket?

Hårtork. Eller blåslampa. Men ju starkare värme källa desto försiktigare ska du vara. Och lämna blandaren öppen. Värm från blandarens sida och följ sen ut.
Och sen ska du isolera så fort som möjligt. Temporärt med vad som helst. Eller linda om en värme kabel.

Åkte in till Jula och köpte en frostvakt från Ebeco på 25m. Det blev precis så att det räckte att få kabel 2 varv på både kall och varmvattenrören. När vi fortfarande höll på att sätta fast kabeln på rören så släppte isproppen och nu har vi varmvatten i köket igen:)

Har känt på kallvattnet när det stått i ca tre timmar utan att man spolar något och vattnet är varmare än vad det varit på de tre veckor vi bott här, känns riktigt bra. Imorgon blir det att införskaffa lite rörisolering å krypa ner i grunden för att isolera rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.