Hej

Tänkte kolla hur ni har det med eran kulvert. Min värmer något fruktansvärt uppåt.

Man kan nu se tydligt att det finns snö överallt utom där kulverten ligger. Snön smällte extra fort just på den platsen. Funderar på att gräva ner tempmätare 20 cm när där kulverten är och en vid sidan om för att se.
Får tillägga att jag schuntar ut 60gradigt vatten i min kulvert och därav har jag förmodligen lite väl stora förluster. (Min shunt har hängt sig i pannan så kan inte ställa ner den)

Men tills dess tänkte jag se om det är fler än jag som märker detta?

Vad har du för kulvert? Märke och dimension. Har själv en MAXITHERM PEX 2rörskulvert som är isolerad med polyurethanskum. Ligger på mellan 1,5-2m. djup. Märker absolut inget på ex. snön som ligger nu.

Ok. Jag såg detta först när det var runt nolaln till +2 grader. då snön smällte så smällte det extra fort där den ligger.

Nu har jag tyvär ingen aning alls vad som ligger nedgrävt eller på vilket djup. ska försöka gräva på det men detta gjordes för ganska många år sedan. Skulle tippa
på 15+. Och de som bodde där är döda tyvär.
Kullverten är en med 4 rör i. Både cirkulerande varmvatten och cirkulerande för element. Och som jag sa tidigare så skjuter jag över för varmt vatten som givetvis kan vara en orsak. tycker dock ändå inte att den bör kunna värma ytan.

Ska nog om det blir aktuellt gräva och och se till det i sommar då jag någonstans har vattenläcka som vi inte hittat. Men det får vi se då.

Lånar lite.
Om man inte kan få ner en kulvert mer än 50 cm (sen är det berg) är det helt vansinne att lägga en då eller kan man tilläggsisolera den?

Jag skulle påstå att 50cm är alldeles för lite. Det går ju att isolera och bygga en stor barikad runtomkring också. Men har du bara 50 cm kommer du kanske kunna få 15-20cm extra isolering som mest. Inte mycke att komma med om det är -20 ute dessvärre.

Men allt beror ju på hur mycke man vill ha i förluster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.