Är det någon som haft problem med att vattnet har frusit i nybyggt hus i vinter? Hände oss vid tre tillfällen i tot 20 dagar denna vinter, trots att temperaturen bara var mellan -7 -12 grader. Vi har betongplatta på mark.

Enl husfirman har detta aldrig hänt på deras hus någonstans i Sverige. Vi bor i södra Sverige.

Om någon är bekant med problemet vore vi tacksamma för erfaranheter och hur ev problemet löstes. Får man kompensation eller vad kan vi kräva?
 
Vet inte hur ni löser det mot firman , men i vårat nya hus ska jag ha värmekabel. Nån tusenlapp och ingen is i slangen! Vatten vid minus 30 gr!
 
Men det går inte att svara på. Varför frös det och var fanns proppen?

Det enda jag kan tänka mig är att husfirman lagt inkommande vatten för grunt, eller att man stött på berg och chansat på att det nog funkar istället för att spränga ett dike.

Är det så att vattnet frös inne i huset ellet i ytterväggen så är det definitivt ett konstruktions fel.

Kompensation är rätt värdelös, det är ju grundläggande att vattnet inte fryser, det är inte på 40- talet vi lever nu. Se till att problemet fixas till av leverantören.
 
Husfirman säger att de skall gräva ner plast framför huset, de tror att det är blåsten mer än kylan som gör att vattnet fryser. Kan man ha rätt att blanda in nån oberoende besiktningsman som kollar på om det de gör är rätt. Vi har ju ingen aning om vad som är det egentliga problemet utan vi måste lita på att byggarna vet vad de gör. Menar, tänk nu om det är ok i 5 år och sen blir det problem igen, kan man då kräva nått papper nu som säger att de tror sig ha fixat problemet men om det uppstår igen måste de hjälpa oss?
 
Åtminstone dokumentera deras jobb med foton. Kolla hur djupt röret ligger om de nu gräver så långt. Skulle tro att de lägger isolering närmast väggen och en bit ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.