6 454 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Tappvatten till garage i PEM slang...
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Hej!
Håller på och velar med mina kulvert tankar, och måste beställa idagarna. Jag skall dra 2x32 kulvert 32 m från pannrum till golvvärmen i garaget. Jag skall ha handfat i garaget och frågan är om jag kan gå med vanlig PEM slang (kostnadsskäl), intill kulverten, med varm och kallvatten utan risk för frost skador eller liknande. Att tappvattnet kallnar spelar ingen roll, och tappvattet skall ej vara cirkulerande.
Håller på och velar med mina kulvert tankar, och måste beställa idagarna. Jag skall dra 2x32 kulvert 32 m från pannrum till golvvärmen i garaget. Jag skall ha handfat i garaget och frågan är om jag kan gå med vanlig PEM slang (kostnadsskäl), intill kulverten, med varm och kallvatten utan risk för frost skador eller liknande. Att tappvattnet kallnar spelar ingen roll, och tappvattet skall ej vara cirkulerande.
Det är ganska lång sträcka, med stort tryckfall. Därför bör du kanske ha 32 mm PEM till kallvattnet. Varmvattnet däremot, där vill man ha mindre dimension. För att inte behöva tappa stora mängder vatten innan värmen kommer. Jag tycker inte du skall ha varmvattenledning från pannan utan sätta en liten el. varmvattenberedare i garaget istället.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
ok. det var så jag tänkte först. Men sen tänkte jag att man lika väl kunde lägga ner en extra slang, den är ju billig om man gämför med kulverten. Skall kolla upp mer noga då ang tryckfallet, tack för tippset!
Om du drar varmvatten i en PEM i marken utanför isolerad kulvert lär du få fram avsvalnat varmvatten (dvs kallvatten). Sedan är det väl inte så lämpligt med varmvatten i PEM, där är PEX bättre.
Förslaget med liten vvb i garaget är nog det bästa.
Förslaget med liten vvb i garaget är nog det bästa.
Kan ju bara tillägga att jag nu i vinter provisoriskt haft en liten varmvattenberedare i ett förråd och jag har 13 m kulvert in till huset. Spolar man länge så kommer det till sist varmvatten men då har man för längesedan redan tvättat händerna. Jag har en quattrokulvert men då värmepannan inte är installerad ännu så har ju kulverten alltid varit kall.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
skall åka och köpa kulvert imorgon. Jag lägger i en PEM 25 och en PEX 20 också så får vi se vilka som används. ev kopplar man väl PEX slangen till en 10 l vvb .
tack för inputten!
/Fredrik
tack för inputten!
/Fredrik
Klicka här för att svara