Bakgrund: Hydropressen har haft dåligt med luft halva vintern, men det har inte varit läge att börja rodda runt pga all snö. I går gick jag ner för att justera den, och såg att tryckströmbrytaren var full med vatten. Blåste rent den med kompressorn eftersom jag hade den på plats. Bestämde mig för att starta om anläggningen för att försöka se om, och hur mycket vatten den isf tröck ut via tryckströmbrytaren. Det måste ha kommit vatten i tryckbrytaren för den kortslöt där och motorskyddet löste ut. :blushing:

Jag gav upp och åkte och köpte en ny tryckströmbrytare som jag monterade. När jag försöker starta anläggningen nu så surrar motorskyddet i ca 20 sekunder innan det löser ut! Jag kan öht inte se några tecken på att pumpen försöker bygga upp tryck i anläggningen. :S

Nu vet jag inte vart jag skall börja felsöka!? Pumpen borde väl inte ha drabbats av kortslutningen i tryckströmbrytaren? Hur kan jag kontrollera om pumpen lever? Någon som har förslag och hjälp? alla tips emottages tacksamt....

Vattnet har kanske bränt en säkring också så motorn bara får 2-fas och då snurrar den inte igång.

Protte

Fungerade pumpen innan du började mecka med tryckströmbrytaren?

Jag har haft en pump där ena fasen hade fått kortslutning.
Man kan nog mäta sig fram till ett sånt fel om man jämför motstånden i de tre kretsarna.

Mät upp motorkabeln till pumpen. Jag misstänker att du kommer ha avbrott i en lindning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.