P
pjn: För min del så löste det sig ganska lätt, vattnet fungerade när jag kom hem, hade väl tinat när det blev något varmare bara. Får kolla rören vid senare tillfälle, så dem inte har tagit skada, har inget läckage nu iaf :)
7 svar · 9,6k läst
R
R Göran: Är det ett IKEA koppel? Vi har luktproblem, som kommer från skvallerröret i den ena hon. Jag brukar spruta in vatten där. Tänkbar bov är för högt tryck från vatten ut från diskmaskinen, som tömmer vattenlåset och sedan går lukten ut via skvallerröret.
3 svar · 5,7k läst
·
R
R Göran: Om denne tjänstman verkar vara så slö, som du beskriver, borde du ta kontakt med ordföranden i byggnadsnämnden eller miljönämnd (kan vara samma). Det måste ju finnas någon politisk vilja att understödja god hälsa och miljö. Be att få numret till ordförande och ring upp! Det brukar kunna lösa upp en hel del knutar. Vad jag menade med färskvatten var att ta in kommunalt vatten men
21 svar · 15,6k läst
J
Jenzza: Ja. Det ryms i min caddy med lite milt våld iaf.
1 svar · 2,2k läst
T
Tossegubbe: Se det inte som fakta i detta fallet, det är bara vad jag fått förklarat för mig men sanningen är säkert mer komplicerad och mer vetenskaplig hehe [citat]
12 svar · 6,5k läst
M
magnusj: Har en ca 300 meter lång PEM-slang som ligger i en å. Ån fryser sällan, men nu har den tydligen frusit tillräckligt för att skapa en propp i slangen. Har varit utan vatten en vecka, så om någon har förslag på hur man löser detta är jag mer än tacksam! Nu ska det bli mildare i veckan (bor i Skåne), så jag hoppas att det fixar sig av sig självt. I fortsättningen blir det att låta
13 svar · 6,0k läst
M
magnu: För utbytbarheten ska PEX klamras varje dm, enl Uponor. Sedan finns det några plåtfixturer som man ska använda när man går genom reglar. Någon med erfarenheter?
5 svar · 16,7k läst
Tompa21
Tompa21: Hoppas att det går att börja uppifrån, 2:a o 3:e vån samtidigt o vänta med 1:a vån + källare. Men om man tar allt samtidigt: går det att tillfälligt sätta dit gamla wc-stolen + duschkabinen på 1:a våningen medan man renoverar på den 2:a vån? (med tanke på läckage mm) Det gör inget om det är stökigt o hål i väggarna i det tillfälliga badrummet, bara det fungerar någorlunda
3 svar · 3,6k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Är det inte ganska ovanligt att avloppsrör fryser? Har ni kollat så att ni har ordentligt fall hela vägen?
9 svar · 1,8k läst
M
magnu: Min fråga var egentligen: Är det här en dålig lösning? eller en acceptabel kompromiss? Eller finns det något bättre sätt att lösa problemet?
4 svar · 6,4k läst
tdacke
tdacke: Det löste sig själv men jag kan säga att jag vet vad jag ska göra iordning i sommar : ) Tack för infot Mvh Acke
2 svar · 1,5k läst
M
magnu: Njae, kanske inte hela bar men åtminstone flera hundra millibar. Bara att gå upp en våning ger 250mbar. Men när allt kommer omkring, nu när jag får lite frågor och får fundera i andra banor, så ligger nog problemen i tryckslag. Då kan man läsa i wirsbos dokumentation vilka begränsningar som gäller rakt ur tabellen
4 svar · 1,1k läst
Fotografen
Fotografen: Föredrar också lin i rörkopplingar, däremot kan Loctite lösa mycket strul i läckande gängor på andra ställen där lin inte kan användas, tex ventiler, skruvar, bränsesystem mm.
5 svar · 4,3k läst
M
magnu: Sätt dit helt nya rör. Du har säkert en massa utmärkta skarvar som har hållit i alla år och skulle säkert ha hållit flera år till. Reglerna säger nuförtiden att man inte får dölja rörskarvar.
5 svar · 18,3k läst
P
pinussen: Visade sig faktiskt vara inne i vårt hus :) Rören går i en ventilationstrumma mitt i huset som när det blir för kallt går baklänges, dvs det kommer in kalluft istället för att gå ut. Dessutom tog hantverkarna upp ett hål längst ner i trumman vid badrumsrenoveringen som ... hrrmm.. inte blivit igensatt än av "någon"... Det blev tillräckligt kallras för att frysa alla rören, 4 st,
4 svar · 17,8k läst
E
erikssonjorgen: Hittade en fin gammal tråd istället för att starta ny... Ska snart börja handla in material för RiR till nyt badrum. Alltså inte golvvärme utan till tappställen och dyl. Personligen har jag fastnat för Roth, men kanske bara för att jag har deras produktblad hemma. Jag skulle vilja ställa tre frågor: 1. Vilka system kräver inga dyra verktyg? 2. Finns det några kända problem
6 svar · 5,5k läst
I
imported_Kalle_F: Åkte in till Jula och köpte en frostvakt från Ebeco på 25m. Det blev precis så att det räckte att få kabel 2 varv på både kall och varmvattenrören. När vi fortfarande höll på att sätta fast kabeln på rören så släppte isproppen och nu har vi varmvatten i köket igen:) Har känt på kallvattnet när det stått i ca tre timmar utan att man spolar något och vattnet är varmare än
7 svar · 4,3k läst
B
bybackarn: Stäng av pumpen och släpp ut allt vatten via bottenpluggen, sedan öppnar du den lilla luckan om det finns en sådan och torkar ur allt mojs som ligger i behållaren. Det är säkert aldrig någon som gjort rent byttan.
1 svar · 3,5k läst
R
RstheKing: Hej! Jag bor i ett hus som är byggt på 60talet med borrad brunn från 1977.Och igår 5/1-2010 så började vattnet krångla helt plötsligt så hör jag att pumpen går och går men slår inte av så jag bryter pumpen manuelt en stund första tanken är ju jaha det har frusit så jag slåg på värmekablarna och väntar ca 3h då slår jag på pump automatiken igen men då ville den inte starta
0 svar · 1,7k läst
P
PST: Det mesta går att använda på ett eller annat sätt även om det förvarats dåligt länge, jag har använt delar av fz stål som legat ute på en åker några år till bevattningsanäggningen... Skrota inget som sagt, det finns oanade möjligheter till bättre försäljningsalternativ...
10 svar · 2,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Bra val.
5 svar · 1,1k läst
E
erber: Har dragit PEX i väggen och satt en väggplatta för pex i duschen. Av märket Mora. När jag ska sätta dit blandare, Gustavsbergs Nordica så passar ju inte skiten. CC är ju rätt, och gängen, men själva gängen på blandaren, tycker jag i alla fall, ser för hög ut. Blandaren sticker ju ut så långt från väggen. Någon som vet om man måste ha specialla blandare när man har Mora
0 svar · 952 läst
M
mickael88: kan värkligen rekomendera en vacuumventil då jag själv har byggt in avluftningen i en väg som gick ut genom taket tidigare. Inrede en vind och inte SÅ snyggt om det sticker up rör lite här och var... känner ingen lukt alls
3 svar · 2,6k läst
joflopp
joflopp: Formell anmälan görs väl efter att man vet vad för anläggning man vill gå vidare med. De anmälningsblanketter jag sett ska kompletteras med situationsplaner, skisser, markundersökning, funktionsbeskrivning, skötselbeskrivning och dokumenterad reningskapacitet. Dessutom ska eventuell entrepenör (företag och kontaktperson) skrivas med på anmälan. I detta fall bör man först
9 svar · 2,3k läst
A
andreasge: Jag har ingen luftning till avloppet idag förutom en liten ventil under diskhon i köket och stor ventil i det enda badrummet. det fungerar utan anmärkning. Nu ska vi snart börja projektera ytterligare ett badrum, som kommer placeras i en utbyggnad där man lätt skulle kunna dra upp luftning genom taket. Med tanke på hur bra det fungerar med ventilerna idag känner jag inget behov av att
0 svar · 1,0k läst
G
Gustafff: Tack för tipset! Bra länk.
2 svar · 2,3k läst
D
drainsniffer: Vad du behöver är en komprimator: [bild] ;) Tanken är väl att mjölkkartonger och platsförpackningar annars ska sorteras ut från övrigt brännbart och gå till förpackningsinsamlingen.
1 svar · 3,6k läst
D
d-sajn: Har funderingar på att införskaffa en vattenavstängare. Har då hittat två tillverkare. http://www.leakomatic.com http://www.comtech-control.com/index.html Båda två verkar likvärdiga även fast den från comtech verkar lite "äldre". Någon som vet vilken som är bäst?
0 svar · 3,2k läst
mexitegel
mexitegel: Det kan variera mellan olika fabrikat, så kolla upp det för det aktuella fabrikatet innan du köper. Ska du handla på Bynor så slå en signal till Erik så får du bra hjälp.
1 svar · 3,7k läst
S
skuggan_pm: "När jag stänger av inkommandevatten ska jag tömma rören på vatten då? Eller det e dumt?" Det kan du göra men mängden vatten du har ovanför "proppen" är begränsad och den kan du ändå inte få ut om det fryst :)
3 svar · 920 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.