Hej.

Nu blir det här svårt att förklara utan att det låter konstigt, men jag försöker.

Vi bor i ett tvåvåningshus och vår toalett på övervåningen gick sönder för någon vecka sedan. Min man satte in en ny toalett (hans första gång) och nu så ungefär var 5e gång man kissar på toan så liksom porlar det lite ekande någon annanstans än i toalettskålen:-D
Jag kan inte identifiera var ljudet kommer ifrån, kan vara vattentanken bakom mig, men det låter nästan mer som droppar i ett tomt rör...

Min man hävdra att hans atte toan på plats utan problem och att det var tätt kring alla rör, men fortsätterd et låta såhär får vi nog ta hit en röris...

Tack för ev. hjälpande tankar kring detta,

Johanna

kanske nya toans vattenlås och utlopp är utformad på litet annat sätt än den gamla?
Normalt när man kissar så fyller man skålen men den blir aldrig överfylld oavsett hur mycket det kommer in. Det rinner helt enkelt över till avloppet under tiden man kissar ....och det är det du hör. Från den gamla toan rann det kanske över tyst på avloppsrörets vägg och från den nya rinner det på mer högljud sätt :). Plaströravlopp hörs ...kanske hjälper om man ljudisolerar rör i väggen?

Ja, kan ju vara en tanke. vår förra toalett hade öppet vattenlås och den här har dolt, sedan är ju den nya toan en billigare variant...Men, att ljudisolera rör i väggen, där har vi nog passerat vårt kunskapsområde...

Vi ska se vad vi kan göra, får nog bessöka entt byggvaruhus i helgen.
tack för hjälpen

För många år sedan köpte mina föräldrar en sommarstuga med egen tank för avlopp. Den fylldes fortare än vad vi tyckte va normalt. Vi kom på att det läckte in i tanken genom att min far satt helt själv tyst på toaletten en stilla natt och kunde då höra hur det rann ner i tanken trots att han själv inte påbörjat det han skulle göra. Det är ca 15 meter till tanken men det hördes bra genom rören.

A
snuttjulle skrev:
För många år sedan köpte mina föräldrar en sommarstuga med egen tank för avlopp. Den fylldes fortare än vad vi tyckte va normalt. Vi kom på att det läckte in i tanken genom att min far satt helt själv tyst på toaletten en stilla natt och kunde då höra hur det rann ner i tanken trots att han själv inte påbörjat det han skulle göra. Det är ca 15 meter till tanken men det hördes bra genom rören.
Låter precis som ute i våran sommarstuga nu. Vet du vad felet va? Vi fick septitanken tömd i veckan, nu är den redan nästan fylld igen (med vatten)

Felet va att det va sprukna rör mellan huset och tanken så att markvattnet kunde rinna in i tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.