Kommer göra ett avlopp med 3-kammarbrunn samt markbädd.

Om jag gör mitt avlopp utan pumpar vad behöver jag ha för nivåskillnad för att få ihop det?

Om underdelen på grunden till mitt hus ligger 3m högre än den lägsta platsen (berg) kommer det att gå ihop?

Kanske det finns någon bild som förklarar nivåskillnaderna som behövs?
Eller är det vanligt och problemfritt att behöva pumpa upp i en markbädd?

Ingen avloppsguru som kan tipsa lite?

inga problem att pumpa ,i vissa fall e det bra
renoverarn

renoverarn skrev:
inga problem att pumpa ,i vissa fall e det bra
renoverarn
Men fler grejer som går på el och ytterligare 5-8tusen vill man väl gärna slippa.
Vad är fördelen att pumpa?

Vad skulle det behövas för nivåskillnad för att det ska funka utan pump?

Den nivåskillnad du behöver beror på avståndet.
Man brukar räkna med ett fall på mellan 1:50 och 1:100 är nog.
Alltså mellan 1 och 2 cm/m.

anaitis skrev:
Den nivåskillnad du behöver beror på avståndet.
Man brukar räkna med ett fall på mellan 1:50 och 1:100 är nog.
Alltså mellan 1 och 2 cm/m.
Om avloppet ska vara 10m ifrån huset och markbädden 15m ifrån.

Hur ska jag tänka. Vi säger att huset ligger 3m ovan berg. Sen 10m till 3-kammarbrunnen. Går det åt 1m i nivåskillnad här?
Sen markbädden 1m under det

Hur funkar det?

Nja nu vet jag inte hur du tänker, 1 - 2 cm/m ger 10 - 20 cm på en 10m sträcka. Det sägs att man tom inte skall ha mer lutning än så, för då kan flytande och fasta delar av avloppsvattnet "separera", dvs det flytande rinner för fort så att fasta delar av avloppet lägger sig i rören.

Det jag frågar efter men kanske inte lyckats förklara är vilka höjder systemet måste ligga på.

Om vi tänker oss att vi gör avlopp och hus precis så tätt ihop som det går.

Avloppsröret från mitt hus kommer ute på 0m. För att göra det enkelt i samma nivå som marken runt i kring är.

Drar ett kort rör till 3-kammarbrunnen. Anslutningen på brunnen måste vara 1m under marknivå och anslutningen på brunnen gör att den måste ner 2m i marken? Nu har jag använt -2m.

Sen kommer utloppet från brunnen via fördelningsbrunnen till markbädden som måste vara ytterligare -3m under marknivå för att det ska gå ihop utan pump.

Med andra ord så kommer det inte funka för mig utan pump för jag har berg i botten på min tomt.

Hänger ni med?

Med det lilla jag själv vet om detta så verkar den enkla matten vara att det inte går ihop. Kommer behövas en pump för att få upp vattnet i markbädden.

Case closed.

hoppas du inte beställt grejer än för din uträkning stämmer nog inte.

om du ligger 1 meter under marknivån vid utgången från huset och trekammarbrunnen ligger 10m längre bort så kommer inlopp i 3k brunnen ligga på -1,1m, utloppen från den ligger då -1,2m från marknivå, om det sen är 5 m till fördelningsbrunnen så ligger inloppet i fördbrunnen på -1,25m utloppen borde ligga på ca -1,35m, om det sen är 15m markbädd så kommer lägsta nivån i markbädden (längst från fördbrunnen) vara -1,5m.
Då är du fortfarande 1,5 m från berg o kravet har jag för mig är 1m. sen har du ju grundvattennivån o ta hänsyn till också, o det är även 1 m skyddsavstånd till dess högsta nivå.
Du borde således inte behöva någon pumpbrunn....

mvh
Lenny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.