Vi har problem med en diffus skitlukt utanför vår villa, som är byggd 1939. Lukten känns på den sida av huset som rören under marken går ut till gatan, så nu är vi skit(!)oroliga att vi har en avloppsläcka. Vi har bara bott i huset i två år, och tidigare ägare har gjort diverse ombyggnader och renoveringar, men vi har ingen exakt koll på vad de gjort och hur. Vi trodde först att rören var igensatta, för det kunde lukta avlopp inomhus, så det kom hit en firma och högtrycksspolade. Men det var inga stopp. De rekommenderade dels att hälla olja på stillastående brunanr samt en ventil på ett av handfaten, för det sögs ut för mycket luft när man spolade i toan - och efter detta är det ingen lukt inomhus. Det är skitlukten utomhus som kvarstår.
Något tips? Måste man anlita någon att gå in med kamera? Hur går det till? Vad kan det tänkas kosta? Vem kontaktar man? Och - hur omfattande kan det tänkas vara att gräva upp och laga - kommer de att kunna se exakt var det är fel och så går man bara in just på den biten?
Det kanske inte går att svara på alla mina frågor, men jag är tacksam för tips och råd, för vi är en väldigt ohändig och oteknisk familj...

Kan lukten komma från avloppsavluftningen på taket om du har en sådan? Vid vissa vindar kan jag känna lukt från avluftningen. Det är ett rör ca 8-10 cm i diameter. Antingen rakt avslutat eller med en krök på.
Har svårt att tro att du har en läcka som ger upphov till lukten. Det borde vara blött på marken i så fall och problem att avloppsvattnet inte rinner ut. Ev kan lukten komma från kommunens brunn i gatan eller från någon rensbrunn på vägen.

Det kan inte vara avluftningen, för huset är så högt så ev lukt från avluftningsröret kan inte kännas nere i trädgården. Jag ska kolla om jag kan lokalisera någon typ av rensbrunn.

Har hittat ett plaströr som sticker upp ur gräsmattan, men lukten kommer definitivt inte därifrån. Någon annan idé?

Är ni säkra på att lukten kommer från er tomt, och inte en granne?

Om du har stuprören från taket kopplade till avloppet (fel), så kan ev lukt tränga upp där stuprören är ihopkopplade med markavloppsrören.

Du skrev att lukten definitivt inte kommer från röret som sticker upp, det kanske det ialla fall gör under vissa omständigheter. Prova att spola i toaletten där inne och lukta samtidigt vid röret. Kan vara så att det i normalfallet är undertryck så att luften sugs ned i röret, men att det blir övertryck ibland.

Gissar på avluftning ändå ...

Tack, Hempularen, jag tror att du slog huvudet på spiken: två stuprör på just den sidan av huset där det luktar, ser ut att vara kopplade ner i avloppet...

Avluftning via stupröret alltså ... klassiker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.