3 237 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Värmekabel i PEM-rör
Ska dra PEM-slang (32mm, fem meter lång) från djupborrad brunn till hydrofor som står i uppvärmt utrymme i huset. Berggrund finns bara 30 cm under jordytan och för att inte vattnet ska frysa i slangen behöver jag invändig värmekabel.
Någon som har förslag på bra sådan till bra pris?
Och hur kopplas den till själva röret?
Tänkte beställa från Rinkaby rör men är osäker på om de har vad jag behöver.
Kan någon se det?
Någon som har förslag på bra sådan till bra pris?
Och hur kopplas den till själva röret?
Tänkte beställa från Rinkaby rör men är osäker på om de har vad jag behöver.
Kan någon se det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför inte isolera ovanpå slangen istället, 70 mm plast 1,2 m brett direkt på slangen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Från slangen ska det isoleras 60 cm åt var sida. (= 1,2 m brett stråk)(bara ovanpå)
Rekommendationen från min "rörkonsult" är 50 mm cellplast, så 70 måste då räcka.
Det fungerar i Umeå med snön bortskottad (garageinfart) och ledningen på 60 cm djup och stillastående vatten.
Protte
Rekommendationen från min "rörkonsult" är 50 mm cellplast, så 70 måste då räcka.
Det fungerar i Umeå med snön bortskottad (garageinfart) och ledningen på 60 cm djup och stillastående vatten.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Japp, det är så jag menar.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns olika kvalitéer av cellplast, du ska ha markskiva, den som brukar vara ljusblå, rosa eller lila (men det finns också vit markskiva)
Har för mig att frigolit är ett fabrikat likväl som masonit är det. Frigolit = cellplast.
Protte
Har för mig att frigolit är ett fabrikat likväl som masonit är det. Frigolit = cellplast.
Protte
Klicka här för att svara