Ska dra PEM-slang (32mm, fem meter lång) från djupborrad brunn till hydrofor som står i uppvärmt utrymme i huset. Berggrund finns bara 30 cm under jordytan och för att inte vattnet ska frysa i slangen behöver jag invändig värmekabel.

Någon som har förslag på bra sådan till bra pris?
Och hur kopplas den till själva röret?
Tänkte beställa från Rinkaby rör men är osäker på om de har vad jag behöver.
Kan någon se det?

Varför inte isolera ovanpå slangen istället, 70 mm plast 1,2 m brett direkt på slangen.

Protte

Visst men vad menas med "1,2 m brett" ?
Och klarar 70 mm plast verkligen -25 grader som det var här i vintras?

Marken blir inte mer än runt noll om det kommer lite snö som isolerar, är det under en yta som snön packas på blir det några få grader under noll i marken.

Från slangen ska det isoleras 60 cm åt var sida. (= 1,2 m brett stråk)(bara ovanpå)
Rekommendationen från min "rörkonsult" är 50 mm cellplast, så 70 måste då räcka.
Det fungerar i Umeå med snön bortskottad (garageinfart) och ledningen på 60 cm djup och stillastående vatten.

Protte

Men min slang kommer att ligga bara 30 cm från markytan. Menar du alltså en "filt" av 70 mm isolering som jag lägger ovanpå slangen... och att denna filt ska vara 1.2 meter bred?

Redigerat:
Japp, det är så jag menar.

Protte

OK, och med cellplast menas "frigolit"?

Det finns olika kvalitéer av cellplast, du ska ha markskiva, den som brukar vara ljusblå, rosa eller lila (men det finns också vit markskiva)

Har för mig att frigolit är ett fabrikat likväl som masonit är det. Frigolit = cellplast.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.