Nu har Grundfos-pumppaketet kommit och allt som återstår är PEM-slang och kopplingar.

Vill beställa från Rinkaby men är osäker på dimensionerna så jag hoppas på lite hjälp här.

1. Pumpen som ska ned till 30 meters djup har en invändig gänga som jag mätt till 40 mm och till den vill jag koppla 32 mm slang. Vad heter då kopplingens dimensioner? Blir det R32 x 32 eller R40 x 32?

2. Vinkeln har jag inga problem med - en 32 x 32

3. Sedan ska jag ha två kopplingar mellan slang och den T-koppling som går till tryckkärl. Där har jag mätt 32 mm i innerdiameter på T-kopplingen. Blir det R25 x 32 ?

4. T-kopplingens förlängning "uppåt" mot tryckkärlet har innerdiameter 25 mm och tryckkärlets anslutning har en YTTERdiameter på 25 mm. Kan jag ha 25 mm PEM-slang däremellan eller bör jag ha kopparrör? Och vilka kopplingar blir det i vardera ändarna?

5. Och hur gör jag bäst i änden av hela pumpsystemet nu innan jag fått klart rördragningarna i huset? Vilken slags "kran" (enklast/billigast) kan jag sätta i änden för att testa systemet så att trycket kan byggas upp det ska?
.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.