Hej !

Håller på med en utbyggnad av en gammal sommarstuga som det nu skall bli lite mer permanentstandard över och har nu kommit till det nya badrummet.
Jag skulle vara tacksam ifall någon/några skulle kunna hjälpa mig med att plocka ihop de detaljer jag skulle behöva inhandla för att få till på ett bra sätt.
Skickar med en bild på hur jag tänkt mig badrummet.

Lite förutsättningar:
  • Pex RiR
  • Krypgrund där jag tänkte dra vattenledningarna
  • LIP foliesystem 25
  • Ytskikten skall bli kaklade väggar och klinker på golv med elektrisk golvvärme
  • Kallvatten till toalettstol
  • Varmt & Kallvatten till handfat
  • Varmt & Kallvatten till badkar (A111B från importlagret.com)
  • Tänkte dra allt upp i väggarna för att slippa utanpåliggande rör, även i ytterväggen.
Frågor:
  1. Skall jag dra 15 mm RiR till en fördelare och som sedan splittar det till de tre tappställena?
  2. Är det ok att sätta fördelarna i krypgrunden i närheten av badrummet?
  3. Vilken typ av väggfixturer skall användas, Uponor M6?
  4. Vilka väggkåpor & blandarfästen behövs?
Vore som sagt väldigt tacksam ifall jag fick ihop en komplett lista på de ingående detaljerna som behöver inhandlas.
Tänkter nog handla från Sigro, Rinkaby eller VVSbutiken.

/ Rebuz

Hej

En liten undran bara. Jag får intrycket att du tänker göra dessa arbeten själv. Är det på det sättet så undrar jag om det är så genomtänkt att fixa VVS själv om du inte ens vet vilka prylar som behövs. Kanske är bättre att lägga ut det till en VVS firma. Dessutom tror jag att de system du beskriver kräver en del specialverktyg...

mvh Wasa

Hej !

Jo, tänkte göra det själv.
Tycker inte själv att jag har tummen mitt i handen och tror nog att jag klarar av detta, har ju för sjuttsingen byggt ut huset 80 kvm själv och är lagd åt det snåla hållet. Sen har jag ju givetvis lite koll på vad som behövs inhandlas men ville mest ha något att jämföra med vad jag tänkte köpa för att se så jag inte glömt något.
Jag kanske får bättre feedback på detta ifall jag listar vad jag tänkt köpa och sedan kanske ni kan påpeka ifall jag glömt något eller ifall jag bör göra på annat sätt.

1 st Wirsbo-PEX RiR med skyddsrör - 15x2,5 mm, 50 m
2 st Uponor Q&E Stamfördelare - 22 x 15 x 15 x 15 mm
5 st Uponor - väggbockfixtur 25
3 st Uponor Fixplåt - 25 mm, c/c 40 mm
1 st Mora UPL väggbricka M22 - 1-håls
2 st Mora UPL väggbricka M22 - 2-håls

/Rebuz

Redigerat:
B
varför vill du ha rör i rör system?
speciellt som "nybörjare" med rör.

Rör i rör är väl lysande för att upptäcka läckage och förhindra konsekvenserna av läckage. Eller har jag missuppfattat något ?

B
jo då. men inget för nybörjare

Det får du väl specificera mer om vad du menar med " inget för nybörjare ".

Varför skulle RIR inte vara något för nybörjare? Så ruskigt nkelt och praktiskt. Med lite styrka så skulle en legobyggande 5 åring kunna ansluta dessa nästintill

B
Är bara min åsikt.
iallafal blir jag förbannad på dom styva "jävla" rören.
Tycker om vanliga koppar rören

Jag klassas antagligen som nybörjare eftersom jag bara dratt VVS i mitt eget hus.
Jag tycker det är lättare att jobba med RiR om vi pratar om dolda installationer i tex. bjälklag.
Dock har jag mest använt kopparrör i mitt hus eftersom det blir mycket billigare när jag kan löda alla skarvar/förgeriningar.

Givetvis ska du göra jobbet själv, jag skulle aldrig våga lämna bort så pass viktiga jobb som VVS ändå är, då vet man ju aldrig med vilken kvalitet jobbet utförs.

Redigerat:
Har också fått uppfattningen att RiR skall vara smidigt att använda, vilket alternativ finns i övrigt, spiro och koppar?
Givetvis köper jag de verktyg som skulle kunna behövas, det finns ju ett antal "gördetsjälvare" i bekantskapskretsen som kanske kan komma att ha nytta av dessa också.
Hur ser shoppinglistan ut i övrigt? den kan ju behöva kompletteras med kanske stödhylsor och några machetter för rörgenomföringarna.

/Rebuz

Staffans2000
Bry dig inte om pessimisterna. Kröka och gänga själv! Det blir både billigare och bättre!
När det gäller byggjobb i allmänhet, och rörläggeri i synnerhet ligger svårigheten i att veta vilka "grejer" man skall använda, inte att montera dom.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.