Hej
Vi pumpar idag upp grundvatten till vår Värmepump med en JETPUMP, som står i pannrummet.
Brunnen är ett 6 m långt pvc rör, 75 mm, med ett textilfilter i nedre hälften.
Brunnen står i sanden på Falsterbonäset.
Vattnet är på någon meters djup.
Vi pumpar upp ca 35 liter per minut när VP går.

Nu skall vi göra en ny filterbrunn med ett 110 mm pvcrör och ha ett djup på ca 15 m.
Vi skall byta ut jetpumpen och använda en DJUPVATTENPUMP. Jetpumpen väsnas och drar för mycket energi. Jetpumpen är på ca 1000 watt.
Pumpen kommer att sitta på max 10 m djup.
Mängden vatten blir väl max 40 l / min. Jag förmodar att rätt mängd går att strypa in med ventil placerad på utloppet från VP.

Kanske någon har något tips ang pumpval.
Vi hoppas väl att vi åtminstone kan halvera pumpeffekten.
Men det finns ju så många alternativ. Debe, Ems, Grundfos m.fl.
3" eller 4" ?

Kanske har ni lite goda råd.

/axelman

Jag skulle rekomendera en grundfos sp2a-6. Bifogar pumpdata. Att välja med varvtalsreglering kommer ge en bättre energikostnad än att strypa in pumpen med ventil. Du behövde 2,1m³/h och tryckhöjden var väldigt liten om jag förstod rätt. Jag har antagit 12m inkl lite ledningsförluster mm

• Gilla
Kush001
  • Laddar…
Debe bn-7 skulle också funger

Grundfos SQE-5-15 skulle också fungera. Dock behöver den strypas endel så att ha den frekvensstyrd kommer vara mycket bra ur energisynpunkt.
Bifogar datablad

Tackar för de fina tipsen.
Jag glömde säga att vi har tre-fas till jetpumpen, så det kanske är naturligast att ha trefas till DJUPVATTENPUMPEN ?
Eller har det ingen större betydelse

Tack igen
Axelman

axelman skrev:
Tackar för de fina tipsen.
Jag glömde säga att vi har tre-fas till jetpumpen, så det kanske är naturligast att ha trefas till DJUPVATTENPUMPEN ?
Eller har det ingen större betydelse

Tack igen
Axelman
Det har ingen betydelse men trefaspumpar är energisnålare och drar mindre ampere så det är ju ingen nackdel alls med en sådan. SP2a-6 vill jag minnas är 3-fas. SQE-pumparna är nog enfas (står i länkarna jag skickade)

Visst ligger VP inte så mycket högre än brunnen? Så det inte är stor höjdskillnad och jag lurar dig. Men skåne är ju inte känt för sluttningar och som det lät på din beskrivning så antar jag det ligger relativt nära i höjd

Tack
Jag misstänkte att det var lite fördel för 3-fas.
Det gäller väl bara att få faserna rätt.
Anslutningen i VP är någon meter eller 2 ovan marknivån.
Tryckfall FÖRÅNGARE ca 20 kPa
Efter VP trycks vattnet iväg i pemslang ( dim 40 / 32,6 ) ca 37 m och får infiltrera i sanden.
För säkerhets skull kanske man skall kalkylera med ett vattenbehov på 45 minutliter = 2,7 m³
Vattennivån ligger ju 1 - 3 m under marknivån. Påverkar det tryckhöjden ?

/axelman

Om jag håller rätt på nollorna så är 20kPa 0,2bar, diffen mellan gvy och vp är ca 5m= 0,5bar. Så tryckförlusterna är egentligen 0,7bar= 7m. Sedan tillkommer lite ledningsförluster men dom torde vara försummbara i detta fallet. Grundfos Sp2A-6 torde vara ett bra alternativ för dig, den ger 2,7m³/h som max så då kommer ingen strypning vara aktuell. Och det lilla den behöver strypas kommer inte motivera frekvensstyrning

Tackar igen

Hur fungerar dettta med frekvensstyrning?
Var reglerar man det? I brunnen eller i pumprummet?

/axelman

axelman skrev:
Tackar igen

Hur fungerar dettta med frekvensstyrning?
Var reglerar man det? I brunnen eller i pumprummet?

/axelman
Den kan du sätta i princip varsomhelst. Elen till pumpen går via frekvensomvandlaren.

Hej igen
Jag vill bara kolla lite om frekvensstyrningen.
Det är väl så att det er "extrautrustning" och kostar åtskilliga tusen.
Så vitt jag kan se så är inte frekvensstyrning inkluderat / inbyggt i någon pump ?

Ems - synpunkt på dessa ?

/axelman

Jo generellt kan frekvensstyrning vara väldigt dyrt. Men SQE-pumparna kan man få med inbygd styrning till bra pris (men ett par tusen extra blir det nog) Så som jag skrev i ett inlägg ovan kommer det vara så liten strypning att det troligen inte kommer att löna sig med frekvensstyrning utan att det räcker med att justera in med ventil. Då du ska ha ett konstant flöde så är det nog bättre att försöka hitta en pump som ligger så nära det tänkta flödet som möjligt och justera resten med ventil. Sp2a-6 ger minimal justering med ventil ifall du behöver 2,7m³/h.

EMS är bra pumpar som jag har god erfarenhet av. Att jag kollade på grundfos berodde på att jag hade deras dimensioneringsprogram i datorn.
Jag skulle ringa till respektive tillverkare och höra vilken pump dom rekomenderar och sedan kontakta en återförsäljare för pris. Många återförsäljare kan inget om pumpkurvor och dylikt så där kan du få godag yxskaft svar. Men ringer du debe, grundfos och ems så kan dom garanterat ge dig bra förslag på pump. Du kan ju lägga upp förslagen så kan jag dubbelkolla åt dig m du vill. Men dom är duktiga och vet hur det ska dimensioneras så det rekomenderar jag verkligen

Hej Tjacko
Jag skrev till EMS och bad om tips.
Jag gav dem de aktuella förutsättningarna.
Svar:
Hej
Den absolut vanligaste pumpen i ditt område är en DX 7-05. Den har ex maximalt flöde av 90 liter per minut. Varvtalsstyrning blir kan bli dyrt men man bör även tänka på att den uppumpade vattenmängden blir mindre med en minskad igenslamning i diket.
Motorskydd skall alltid monteras på trefaspumpar. Man använder normalt inte mjukstart på så här små pumpar.

Jag svarade:
Hej och Tack
Men 90 L vid 15 mvp verkar väl vara att ta i.
Skulle i så fall inte DX 4-03 passa bättre som ger 50 L vid 20 mvp.
Men jag är dålig på det där med tryckfall. Jag hade hoppats att du kunde ange hur stort tryckfall som det är lämpligt att täkna med.
Om man skulle behöva strypa pumpen så antar jag att man kan göra det bäst efter värmepumpen ?
Skall man i så fall använda kulventil eller skjutventil ?

Jag fick svar:
Hej igen
Dx 4-03 ger max 20mvp och max 50 liter i minuten. Detta sker aldrig samtidigt utan det är två ändläge på pumpkurvan. Vid 20 mvp ger alltså pumpen inget flöde.
Jag hade strypt pumpen innan värmepumpen för att slippa ha tryck på denna. Skjutventilen är både tystare och lättare att justera.

Och efter det kan jag bara säga att jag inte fattar något av PUMPKURVORNA.
Jag försöker bifoga DX 4-03

/axelman

Kan återkomma ikävll med ett svar men angående pumpkurvorna så kan du tex kolla på sqe5-15 som jag bifogade lite högre upp. Den ger ett maximalt tryck på 18m men då ger den nästa inget vatten alls, vid 2m ger den 7m³. Y-axeln visar trycket och när du bestämt trycket så ärt det bara att kolla i x-led tills du stöter på pumpkurvan och sedan läsa av på x-axeln vilket flöde pumpen ger vid aktuellt tryck

Som jag förstår så ger den pumpen du frågade om max 20m och maxflödet är 50l/s. Dvs det samanfaller inte. Vid 19m kanske den ger 0,3l/s och vid 10m kanske den ger 35l/s och vid 1m 50l/s (nu är siffrorna tagen ur luften endast för att förklara)

Redigerat:
Hej igen TJACKO
Jag vill gärna visa de förslag på pumpar som jag fått så långt.
Tryckfallet har jag angett till ca 10 mvp.
Vattennivå, 3 mvp
VP-höjd, 3 mvp
Färångare, 2 mvp
50 m slang, 2 mvp
Vattenmängd 2.5 m³ = 42 minutliter.

EMS förslag:
DX 7-05

DEBE förslag:
C - 6 Se sid 3 - 4 i katalogen

Om du har lust att kolla dessa lite så vore det mycket hyggligt.

Hälsningar
Axelman

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.