Jag håller på att bila ur ett källargarage för att isolera och inreda rum. Idag är det en garagenedfart mot en garagedörr. I botten på garagenedfarten ligger en dagvattenbrunn som går ner i en enkel stenkista (berg ligger grunt från mark).

Det slår mig idag att jag skulle ju kunna passa på att gå in med ett rör från denna dagvattenbrunn och ansluta till avloppet från huset som jag nu blottat vid urbilningen.

Är detta en bra eller dålig ide?

C
Det verkar ganska dumt om dagvattnet idag är anslutet till en fungerande stenkista, att istället koppla det till avloppet. Hör med din kommun om det ens är tillåtet.

Sorry, borde kanske ha förtydligat att det finns en anledning till att jag kanske vill göra på detta sätt. Det är inte bara för skojs skull. :D
Stenkistan klarar att transportera bort vatten vid normala förhållande, men vid extrem väta eller längre riklig väta så blir marken mättad och vatten riskerar då att tränga in i garaget. Detta har inte varit några större problem då det varit ett oinrett garage. Ni när det blir bebodda rum så vill jag ta bort alla risker över att vatten tränger in. Därav mitt problem och tillhörande fråga.

Ska absolut prata med kommunen men tänkte att det säkert finns en massa kloka människor här på forumet som rätt av kan säga om det är en bra-, dålig- eller kanske-idé.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.